Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Friddeman
UTFORSKARE

Bokföra Shipmondo Saldopåfyllning

Hej,

 

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förklara hur dom menar att man skall göra med bokföring av följande saldopåfyllning.

 

https://help.shipmondo.com/da/articles/2011532-regnskabsmaessig-handtering-af-saldooptankning-og-man... 

 

Det var lite luddigt tycker jag . Istället för att sitta och bokföra varje frakthändelse så skulle det vara smidigt att fylla på saldot på Shipmondo kontot istället.

 

Menar dom att man skall göra ett eget konto för just Shipmondo (Restrakonto) och isåfall hur skapar jag det?

 

Och när månadsfakturan kommer skall man då kreditera Shipmondo restrakontot och Debitera i mitt fall 

 

D4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %
D2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet 2

K2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %

 

Eller hur skall man göra?

 

Tacksam för uppställning an kontering.

 

Mvh Tony

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Som jag förstår det så är Shipmondo ett fraktföretag och då fungerar det på följande sätt.

Om du skapar ett konto som du för över kapital till så har du en fordran hos en leverantör fram till dess att du använder det kapitalet för ett inköp.

När en överföring till det kontot görs så bokför du den överföringen mot konto 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer.

När du senare betalar för en frakt elle bokför en månadssammanställning så bokför du den kosntaden på detta sätt.

K1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer
D4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %
D2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet 2

K2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
 

Hej Joachim,


tack för svar.

 

Då när jag sätter in in pengar på shipmondo kontot så tar jag alltså 

 

K1930

D1684

 

sen när jag väl får månadsfakturan för alla skickade frakter så gör jag enligt din kontering?

 

Så jag behöver inte sätta upp några nya konton i Visma?

 

Har jag förstått det rätt då?

 

Det kommer alltid finnas pengar på 1684 kontot sålänge jag gör en ny inbetalning till Shipmondo kontot mao, jag behöver aldrig nolla det kontot vid tex årsbokslut utan bara tar med det i bokslutsrapporten?

 

Mvh Tony 

 

Hej

Helt korrekt som du förstått min återkoppling.

Konto 1684 behöver aldrig bli noll så länge saldot på det kontot är positivt. Så ett tips är att stämma av konto 1684 månadsvis och kontrollera att saldot du faktiskt har hos shipmondo stämmer med vad du har på konto 1684 i bokföringen. 

/Joachim