Mitt bolag fick ett sådant underskott av eget kapital att det understeg hälften av aktiekapitalet (50 000 kr). Nu har jag satt in 25 000 kr för att balansera upp allt. Hur ska detta bokföras?
Aktieägartillskott konto 2093 kredit antinget villkorat - d v s att du skriver att avtal med ditt bolag om att under vissa förutsättningar kunna ta tillbaka tillskottet eller ovillkorat vilket betyder att tillskottet stannar i bolaget.
Det låter bra. Anledningen att jag frågade var att jag såg någonstans att när ovanstående var klart skulle aktieägartillskottet bokföras mot det balanserade resultatet (2091).
Jag rekommenderar dig att inte göra så utan att låta tillskottet ligga kvar på kontot. Däremot kan du sammanföra kontot med 2091 när du t ex lämnar bolagets inkomstdeklareration och då är beloppet en del av det balanserade resultatet. I årsredovisningen redovisar du det också separat.
Först bestämmer man väl sig för om man ska bli kompanjoner eller inte Sedan tittar man på vad bolaget är värt Sedan vilka pengar som behövs och villkor för tillskott och avtalen och betalningar sker i den ordningen Bra är att ha helhetsbilden klar och underteckna och betala då. Det är bra att göra allt klart medan samstämmigheten finns