Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra aktiebyte

Sitter med bokslut och har en fråga ang aktiehanteraren i Visma Skatt.

Ägde under förra året NetEnt som blev uppköpt av Evolution Gaming i slutet av året och har lite frågor ang uppskov och skattemässiga justeringar samt bokföring runt detta. Skatteverket har godkänt att affären ger rätt till uppskov.

Antag följande:

Netent bokfört på 1351 Debet 500

Aktiebytet i visma skatt ger en vinst (och därmed rätt till uppskov) på 1000 som i deklaration dras av från vinsten under skattemässiga justeringar.

För att deklarationen skall bli korrekt behöver då också en vinst ha tagits upp i bokföringen på 1000 (annars justeras ju en vinst bort som inte är bokförd). Det är här jag undrar om jag tänker rätt med följande.

I bokslutet bokför jag följande:

Konto 8350 Kredit 1000

Konto 1351 Debet 1000

Vilket ger att konto 1351 nu har debetsaldo på 1500 (NetEnt + Evolution efter aktiebyte), verkar detta korrekt?

Nästa fråga blir då också denna:

Säg att jag säljer hela innehavet av evolution under 2021för 1500 (dvs ingen vinst). Det borde då bokföras som

Konto 1351 Kredit 1500

Konto 1930 Debet 1500

I deklarationen för 2021 så kommer jag då inte ha någon bokförd vinst men i skattemässiga justeringar blir jag tvungen att ta upp en vinst på 1000. Stämmer detta?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej daffyD,

Ser att du inte fått svar på din fråga och jag måste erkänna att jag själv inte riktigt har på fötterna för att kunna svara dig heller. Kanske kan någon av våra duktiga användare i forumet hjälpa till? Välkomna att svara i tråden i så fall. Annars behöver du ställa frågorna till din redovisningskonsult och har du ingen redovisningskonsult så kan du få hjälp att hitta någon på sidan Hitta revisor & redovisningsbyrå.

Hoppas det löser sig på bästa sätt /Tinna