Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rikardlandrin
MEDLEM

Bokföra aktiedepå valutor

Hej!

Har idag en aktiedepå som heter 1940. När jag för över pengar dit gör jag alltså en överföring från 1930 till 1940. 

Hur jag bokför aktieförsäljningar jag jag hittat ganska bra info på. Dock har jag valutakonto i min depå, hur bokför man växlingar?

 

Bokför exempelvis ett inköp på exempelvis Fortum för 100 euro på 1000 kr 1940 kredit och 1350 100 euro debit (i bokföringen omräknat till svenska sek). Men om jag innan det växlar från sek till euro, hur och vilka konton använder jag då? Låt säga att jag inför köp växlar 1200 kr till 110 euro? Bokför man den posten och hur ställer man upp det hela?

 

 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Växlingen förmodar jag genomförs samma dag som den görs och att det enbart sker i din depå dvs på konto 1940. Stämmer det ?

Frågan är om det är några avgifter som läggs på växlingen i så fall?

Läggs det inte på några kostnader så sker det bara en omvandlign av valuta på 1940 och då behöver det mest troligt inte bokföras alls.

Men återkom gärna med lite mer information om avgifter mm

Ha en fin dag
Joachim

rikardlandrin
MEDLEM

Hej!

Tack - ja en liten växlingsavgift sker,. 

Kan jag hålla allt inom konto 1940 då? Hur kan jag ställa upp en bokföring för en avgift? 

Följdfråga - jag växlar 1000 kronor till 100 euro och köper Fortum. Fortums aktie ligger still men värdet av Euron ökar till 1200 SEK. När jag sedan säljer aktien så räknar jag ju värdet på försäljningsdagen, så blir det ju då 200 kr i vinst. När jag växlar tillbaka till SEK så har ju vinsten redan gjorts och då antar jag att inte då heller behöver jag bokföra den växlingen?

 

 

Hej

Det stämmer som du skriver. Håll allt inom 1940. Det räcker med att du bokför vinsten vid försäljningen av innehavet.

/Joachim

rikardlandrin
MEDLEM

Stort tack!

En sista fråga - om man har depåer på fler nätbanker, kan man döpa dem till olika namn, exempel nedan. Eller borde allt heta 1940?

Nordea Aktie och fondkonto - 1940

Avanza Aktie och fondkonto 1941

Avanza Kapitalförsäkring 1942 

Hej

Det beror lite på om det är olika bankkonton/depåer. Har du tre olika depåer med egna kontonummer så skall du ha det på olika kontona 1940, 1941, 1942.

Är det enbart ett bankkotno/kontonummer så skall man enbart anvnända ett konto (1940)

Joachim