Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lasse M
MEDLEM

Bokföra aktiedepå

hej är ny på detta. Hur bokför jag en notariatdepå i SEB , har företagskontot i SEB och överföringar/inköp för aktiefonder har betalts från detta konto 1930 och fonderna ligger i en depå dvs på mitt kontoutdrag från SEB ser jag inte depån utan får gå in separat i denna, hur får jag det att lira med Visma ekonomi har försökt att lägga upp ett separat bankkonto men då redovisas inte aktierna som tillgång , eller ska jag boka inköpen av aktiefonderna som 1810 andelar i börsnoterade företag debet, och kreditera 1930 men redovisas då rätt saldo då i Visma för 1930 ? Och hur gör man i så fall vid årsskiftet med vinst/förlust

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du har ett depåkonto så är detta ett separat konto som du köper och säljer aktier i från. Det mest rimliga är då att du skapar ett bokföringskonto för depåkontot, inom 194X kontogruppen för att bokföra alla dina överföringar från företagskontot till ditt depåkonto. Överföringar bokförs 193X kredit och 194X debet när det gäller till depåkontot, tvärtom när du överför tillbaka från depåkontot. När du sedan köper och säljer aktierna från depåkontot så bokför du mot 194X i kredit respektive debet och mot ett 18XX alternativt ett 13XX konto. Eventuell vinst eller förlust vid försäljningen bokförs mot ett 8XXX konto. 

 

Är aktierna en långsiktig placering så används 13XX kontot, är det en kortsiktig så används 18XX kontot. 

 

I denna tråden så finns det lite exempel på hur man bokför sådana här händelser och förslag på konton. 

 

Hoppas detta hjälpte dig lite på vägen, ha det fint!

/ Josefine

 

Lasse M
MEDLEM

Hej Josefine , jag har gjort som du föreslog ovan, har öppnat ett depåkonto 1941 som jag fört över pengar till från företagskontot 1930 sen har jag bokfört köpen av aktierna på 1941 kredit och debiterat konto 1810 , men då visas inte värdet av aktierna i programmet dvs konto 1941 är 0 , är detta rätt ? När jag gör årsbokslut måste jag ta upp värdeförändringen på konto 8350, rätt uppfattat ?

Hej igen!

 

Ja det är rätt, i och med att du använt depåkontot till att köpa aktierna som nu finns på 1810. Det beror lite på vad det är för aktier och vilket regelverk. Vanligtvis så får man sällan ta upp värdeökningar i och med att de inte anses vara tillräckligt säkra, medan värdeminskningar måste alltid tas upp i bokslutet om det understiger det bokförda värdet. I verkligheten betyder det i princip att nästan all värdeökning inte är okej för att de inte kan anses som tillräckligt långvariga. Värdeökningen blir alltså enbart fastställd när man säljer aktierna, då det är då man kan vara säker. Annars funkar konto 8350 utmärkt när du tex säljer dina aktier.

 

Ha det fint!

/ Josefine