Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag detta?

Jag gjorde ett köp med mitt privata kort på produkter som jag ska använda i mitt företag. Jag kommer att få en leverantörsfaktura. Hur bokför jag det så jag kan dra av momsen? Har fått information om att jag ska kunna använda konto 2893.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Om fakturan står i företagets namn kan du dra av momsen. Du bokför en manuell verifikation där du debiterar omkostnadskontot och ingående moms samt krediterar 2893. När du tar ut pengar till dig själv från företagets konto debiterar du 2893 och krediterar bankkontot. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag är inte så bra på detta. Kan jag inte göra en leverantörsfaktura

 

2440 lev.skuld

2641 ing.moms  

2893 som privat skuld

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall får svar. Det bästa sättet är att göra som AnnicaL gav råd om, men det går att lägga upp leverantörsfakturan i programmet om företagets namn står på fakturan. Du kan dock inte lägga upp leverantörsfakturan så som du visade, utan du väljer ett kostnadskonto istället för 2893, det är vid betalningen som 2893 blandas in. Precis som AnnicaL säger så får du enbart dra momsen på detta om fakturan står i ditt företags namn, inte annars så var uppmärksam på det. För att markera den som betald med privat pengar så kan du läsa i detta användartipset här. Där står det följande:

 

"Har du lagt in leverantörsfakturan i programmet går du in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och aktiverar funktionen Använd reskontrabokning av fakturor. Skapa en manuell verifikation och plocka upp konto 2440, leta upp fakturan i fältet Faktura och välj sedan 2893 som motkonto. "

 

Ha det fint!

/ Josefine