Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VeronicaO
UTFORSKARE

Bokföra ändring av moms 2650 vs periodisk sammanställning

Hej alla!

 

År 2019 fick vi en fråga från Skatteverket angående en inlämnad periodisk sammanställning år 2018. Beloppet stämde inte överens med momsdeklarationen för samma period och de undrade över differensen.


Jag hade skickat in en önskan om ändring med förklaring (som vi aldrig fick svar på):
"Anledningen till differensen beror på att i juli månad utförde vi jobb åt två svenska företag som är momsbefriade, men där beloppen ändå räknades in med Övrig försäljning på rad 39, totalt 124 528 kr.

Dessa belopp räknade inte med på den periodiska sammanställningen då de inte är utländska företag."

 

Vi har fått ett beslut om att förklaringen godtogs och en rättelse har gjorts på perioden år 2018.

 

Nu har vi en differens på konto 2650 eftersom jag har missat att bokföra ändringen/rättelsen.

 

  • Jag ska boka beloppet 124 528 för att minska konto 2650, men är lite rådvill vad gäller motkontot/konton.

Kan någon ge mig råd vore jag ytterst tacksam 😊

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Som jag tolkar förklaringen du skrev var försäljningsbeloppet 124528 och att det var momsfri försäljning.

 

Då är jag inte med på hur du kan få en differens på 2650, ingen moms ingick ju och det borde inte ha blivit nån bokföringsmässig ändring alls utom att försäljningen kanske skulle bokas om till annat intäktskonto.