Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ChrisP
MEDLEM

Bokföra årets resultat

Hej,

Jag har en fråga angående hur jag ska bokföra årets resultat.

Jag har två olika resultat, ett i Visma eekonomi samt ett annat i Skatteverkets Förenklade årsbokslut ruta R11 (Bokfört resultat) som är 6600kr mindre en det som visas i Visma.

Jag har ett varulager på över 200.000 kr och i det Förenklade Årsbokslutet är det ett schablonavdrag på 3% vilket motsvarar 6600kr. Hur gör jag här? Vilket värde ska jag bokföra i Visma? Det beräknade resultatet í Visma eller det bokförda resultatet på skatteverkets sida?

Bokför jag skatteverkets siffror ligger jag 6600kr plus i Visma.

Mvh,

Chris

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Kan du bifoga en balansrapport från eEkonomi så jag få se hur den ser ut på kontonivå. är inte jätteinsatt i skatteverkets förenklade årsbokslut så vill test att lägga in det själv på skatteverket för att se hur det ställs upp visas. 

/Joachim

Hej,

Jag har inte tillstånd att ladda upp bilder här längre?

Jag antar att jag måste använda siffrorna i Vismas program annars blir det väl ganska fel?

Borde man inte göra det Förenklade årsbokslutet på skatteverkets hemsida efter man bokfört årets resultat i bokföringsprogrammet?

Mvh,

Chris

Hej

Jo du skall göra klart allt i bokföringen först innan du gör det förenklade bokslutet.

/Joachim

Hej,

Jag tänkte på varulagret; i det Förenklade Årsbokslutet på skatteverkets sida görs ett automatiskt schablonavdrag på 3% vilket gör att resultatet då blir mindre om man har ett större varulager, i mitt fall blev resultatet ca 6600kr mindre.

Detta schablonavdrag på 3% är inget man ska bokföra i Visma i slutet på året, då varulagret ska inventeras och värderas?

Mvh,

Chris