Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nikola Ilic
UTFORSKARE

Bokföra återbetalning av fraktavgift

Hej!
Jag vet inte hur jag ska bokföra en återbetalning av en kostnad som jag hade i samband med en retur av en produkt jag köpt. Jag har betalt 220 kr inkl. moms för en frakt.

 

Den har jag bokfört enligt: 

 

Datum: 2020-12-30

Konto Debet Kredit
2440   220,00
2641 44,00  
5790 176,00  

 

Datum: 2021-01-12

Konto Debet Kredit
2440 220,00  
1930   220,00

 

Fakturan för frakten har jag betalt den 12 januari. Den 13 januari betalade återförsäljaren som jag skickade tillbaka produkten till tillbaka fraktkostnaden på 220 kr till mitt företagskonto. Hur ska jag bokföra denna inbetalning på 220 kr?

 

Med vänliga hälsningar

Nikola

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Nikola,

Hade du fått en kreditfaktura hade du lagt upp den i programmet. Nu får du istället boka: 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 220  
2641 - Ingående moms

 

44
5790 - Övriga kostnader för frakt och transporter

 

176

 

Trevlig helg! /Tinna

Hej och tack för hjälpen Tinna!
Jag förstår tänket nu. Men nu uppstår ett nytt problem, eller det kanske det inte är, jag vet inte.

 

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Fraktkostnaden har jag fått på faktura från Postnord. Sedna skickade jag fakturan från Postnord till Apple som ersatte mig med fraktkostnaden. De betalade tillbaka den till mitt företagskort som jag använde vid köpet hos dem.

 

Fakturan från Postnord bokförde jag den 2020-12-30 och den tillhör då räkenskapsåret 2020.

Återbetalningen från Apple för fraktkostnaden skedde den 13 januari, dvs räkenskapsåret 2021.

 

Om jag bokför enligt ditt exempel med den datum 2021-01-13 så får jag ett minussaldo på konto 5790. Det kontot har saldo 0 i dagsläget.

 

Hur ska jag göra?

 

Med vänliga hälsningar

Nikola

Hej Nikola!

 

Ja, det stämmer att du har ett minusbelopp på kontot för frakt. Men du har samtidigt ett "för högt" belopp under 2020.

Skulle du verkligen vilja justera detta så kan du såklart göra det.

Men precis som du säger så hör händelserna till olika år och dessutom är det ett så litet belopp så jag skulle inte krångla med det. 🙂

 

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~