Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera resultat på inlämnat bokslut

Hej!

 

När jag ska göra bokslut på innevarande år visar det sig att balansräkningen inte går i hop. Det diffar 955,72kr. Går jag sen tillbaka till året innan så kan jag se i balansräkningen att det fortfarande ligger ett resultat att flytta till innevarande år, den summan är 955,72kr. Alltså ligger felet där.  Problemet är att föregående års bokslut är redan inlämnat och klart. Hur kan jag lösa detta? 

Är helt nollställd på idéer...

//

Johan

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Du kanske har glömt att göra över fg års utgående balans till årets ingående? I eEkonomi går det automatiskt men i vismas andra program för man det under Bokföring/Ingående balans, /Överför fg års utgående balans. 

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är det som är märkligt här. Jag har fört över resultatet. Och då var saldot 0. Men när jag var färdig med årets siffror diffar det och föregående år är låst. Jag använder eekonomi. Jag kan justera det låsta årets resultat och flytta över diffen men hur rättar jag det sen?

När du skriver ut en balansräkning för föregående år - får du en diff då? Är fg års resultat korrekt bokfört 8999/2099 el 2091? 

När du skriver att du har fört över resultatet - menar du då att du har flyttat det mellan två eget-kapital-konton, eller hur menar du? Det är inte så att du har bokfört fg års resultat dubbelt?? 

Många frågor, men nånstans måste förklaringen till diffen ju finnas 😉

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har också ställt många frågor till mig själv i detta läget 🙂

Jag har bokfört resultatet föregående år, ca 157000:- ooch flyttat över det till innevarande år. Och när jag gjorde det så stämde balansräkningen. Men nu när jag tittar på föregående år ligger det kvar 955,72kr som årets resultat på föregående år, men det borde ju vara 0 i och med att det är bokfört och flyttat till nästa års ingångsvärde. 

Som jag förstår det har föregående års resultat inte blivit rätt, fast när jag tittar på balansen som skrevs ut i samband med bokslut var det rätt. Något har jag gjort som jag inte förstår. Frågan är ju hur jag rättar till felet. Jag kan låsa upp året och flytta de sista 955,72 kronorna till innevarande år och därmed öka på resultatet. Men kan man göra så hur som helst? Och om man inte gör det hur kommer jag åt de 955,72 kronorna i nuvarande år som rättelse? Som sagt många frågor och hjärnan klarar inte processa mer 🙂 

Jag misstänker då att någon eller några poster blivit bokförda på förra året efter att resultatet blev bokfört, det är enda förklaringen. Om du kan hitta detta (kommer ju att ha ett högre verifikationsnummer än resultatbokningen) och låsa upp fg år och ändra datum på den transaktionen till detta år är problemet (troligen) löst.