Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra återbetalning från mobiloperatör

Hej!

 

Jag undrar om någon kan hjälpa mig hur jag bokför en återbetalning från min mobiloperatör på 124 kr (inkl. moms) som jag fick via en utbetalningsavi som skulle inlösas i butik eller hos ombud för kassagirot. Då jag löste in den via kassagirot "tog" de en avgift på 49 kr.

 

Vilka bokföringskonton ska jag ska använda?

 

Tar tacksamt emot er hjälp!

 

Vänliga hälsningar Kristina

6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Kristina, 

Återbetalningen bokförs på samma konton som utbetalningen bokfördes från början men beloppen ska vara tvärtom i debet/kredit, som vid en kreditering och har återbetalningen skett till din kassa så ska inbetalningen bokföras på 1910 - Kassakonto. Avgiften på 49 kr skulle du kunna bokföra på konto 6570 tänker jag. 

 

Känns något oklart får du gärna återkomma! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,

Tack så mycket för snabbt svar och tips om hur jag kan bokföra!

En fundering som kommit till är om jag behöver boka någon moms och och hur jag då bokar den? Är ovan vid att boka krediteringar/återbetalningar så tar tacksamt emot hjälp.

Tack på förhand!

/Kristina

Hej igen! 

Ja momsen krediteras också vid en återbetalning. Du kanske kan återkomma med information om hur betalningen till din mobiloperatör bokfördes från början, alltså den betalningen som återbetalningen baseras på. Då kan jag lättare hjälpa dig med en mer exakt kontering om du vill. 🙂 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen My,


Tack för du hjälper mig med detta! Så här bokfördes betalningen:

Konto 6212 D 99:25

Konto 2641 D 24:75

Konto 1930 K 124:-

Tar tacksamt emot ditt förslag på hur jag bokför återbetalningen med kreditering av momsen.

Tack på förhand!
/Kristina

Tack för återkoppling! 

 

Eftersom beloppet som återbetalats är samma som ursprungsbetalning så tolkar jag det som att avgiften på 49 kr drogs på 124 kr, vilket innebär att du fått en betalning på 75 kr totalt. Nedan följer hur du bokför återbetalningen: 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto/ det konto inbetalningen gjordes till 75  
6212 - Mobiltelefon

 

99,25
2641 - Ingående moms

 

24,75
6570 - Bankkostnader

49

 


Känns något oklart får du gärna återkomma. 🙂 
Trevlig helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen – stort tack för hjälpen! Tack – jag önskar dig också en trevlig helg! Vänliga hälsningar Kristina