Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jjulia
UTFORSKARE

Bokföra återbetalning

Hej hej!

Jag undrar om hur man registrerar en återbetalning i dessa 2 fall:
1. När jag har betalat till ett företag för inköp av varor men sedan återbetalar detta företag pengar på grund av förseningen eller frånvaron av varorna.
2. När jag betalar tillbaka en kund för den annullerade beställningen (så först betalade kunden mig, sedan betalar jag tillbaka).
Så, hur bokförar man dessa återbetalningar/avbokningar på ett rätt sätt?

Tack på förhand!

Julia

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

I båda fallen ska du bokföra återbetalningen så att du nollställer den ursprungliga konteringen. Så oavsett om du bokfört den första utbetalningen som en kostnad eller ett förskott ska samma konto användas. Och förskottet från kunden kan ha bokförts antingen som förskott på 2420 eller som intäkt på ett 3-konto och du bokar återbetalningen till kunden mot det tidigare använda kontot. 

Jjulia
UTFORSKARE

Jag är inte säker att jag förstår. Jag användade dessa kod: 

1930, 

3052 - Försäljn varor 12% sv

2621 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 12%.

Nu, när jag återbetalar samma summa, använder jag dessa kod igen?

Men jag kan inte använda utgående moms igen, eller hur? Eftersom det är inte försäljning, det är återbetalning.

Så jag hamnar i alla fall i en dålig situation : antingen har jag ett minus i min bokföring (bankdandelse) som jag inte kan lämna som ett minus tydligen. Eller jag har ett plus, om jag lägger till samma summa till debit, men hur kan jag ha ett plus om jag återbetalar pengar, det är min kostnad.
Så frågan är, hur kan jag bokföra min kostnad som min försäljning? Det ger ingen mening.
Kan du snälla förklara det för mig steg för steg så enkelt som möjligt eftersom jag inte kan läsa mellan raderna, jag är för oerfaren med detta system. Tack.

Jo, du ska använda samma konton - återbetalningen är som en kreditering av den ursprungliga försäljningen. Det är inte en kostnad utan en minskning av din intäkt. 

Jjulia
UTFORSKARE

Ok, Jag använder 2 kod - 1930 och 3052 - Försäljn varor 12% sv.

Ett program låter mig inte avsluta med ett minus. Det står på visma eekonomi - summan kan inte vara 0.

Jag har debet - 0, Kredit - summan.

Belopp kvar att stämma av: minus summan.

Vad ska jag göra?

Du ska kontera återbetalningen till kunden: 

D3052

D2621

K1930