Jag använder Adobe Creative Cloud i min verksamhet och funderar över hur jag ska bokföra detta. Prenumerationen löper årsvis men betalas varje månad på autogiro. Jag startade denna i Juni månad, då från mitt privata konto. Första två månaderna användes programmet exklusivt privat, innan jag ens startat firma och därav är det bara betalningarna från Augusti och framåt som ska räknas in i bokföringen.
Betalningarna från Aug-Okt har dragits från mitt privata konto och bokförts som
DEBET
5420 - Programvaror 171,00
2641 - Debiterad ingående moms 42,75
KREDIT
2018 - Övriga egna insättningar 213,75
Jag undrar om detta blir rätt när betalningen sker via autogiro. Är det så att prenerumentationen i sig som löper över ett år gör att det skapas en leverantörsskuld som sedan skrivs ned varje månad när betalningen sker.
DEBET
5420 - Programvaror beloppet aug-maj 2025
KREDIT
2440 Leverantörsskuld för beloppet aug-maj 2025
DEBET
2440 Leverantörsskuld 213,75
KREDIT
Eller ska betalningen boköras som en leverantörsskuld och en betalning samma dag, för att fakturaunderlaget inte skapas förens dagen betalning sker.
DEBET
2440 Leverantörsskuld för 213,75
KREDIT
2440 Leverantörsskuld 213,75
Bonusfrågan är ju om det är så som ovan här som det ska bokföras om betalningen avser internet köp, fast betalning sker med företagskortet, där beloppet reserveras på koret samma dag. Eller blir det olika beroende på om pengarna dras samma dag eller ej?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Om du fortfarande betalar det via autogiro från ditt privata konto så kan du fortsätta bokföra dragningarna som du bort det inledningsvis.
DEBET
KREDIT
Dras det från företagskontot numera så byter du bara ut konto 2018 till 1930.
En sak du bör kontrollera är om betalningen sker till Adobe i Sverige eller om betalningen görs till utlandet. För momsen skall redovisas på ett annat sätt om det inte är en svensk betalning.
/Joachim
Tack
Jag såg nu att det är Adobe i utlandet som fakturan står, Irland är huvudkontoret. Så beloppet står i SEK men antar att beloppet går till de Irländska kontot. Finns det något säkert sätt att veta om betalningen faktiskt sker till utlandet eller ej?
Det jag dock inte får rätt på nu är att det står på fakturan omvänd skattskyldighet. Vilket jag förstår att jag nu ska redovisa deras moms också, men jag är osäker på hur det ska bokföras.
Debet
5420 Programvaror 171
4650 Inköp varor 25% EG 42,75 (som jag kunde utläsa från tidigare fakturor som privatperson)
2645 Beräknad ingående direkt från utlandet (denna dök upp automatiskt i Visma) 10,69
Kredit
2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet 10,69
Så jag antar att eftersom Visma räknar ut beloppen för 2645 och 2614 automatiskt, att de är korrekta. Men det saknas ett konto för kreditsidan av momsen. Den ska ju redovisas, men själva beloppet som dras på autogiro är ju bara 171.
Hej
Jag skulle hantera det på följande sätt i eEonomi. Som jag tolkar det så är det 171 kr du har betalt för programmet?
Väljer du konto 5420 och sedan rätt momskod 20 (25%) så kommer systemet hantera den omvända skatttskyldigheten åt dig.
Just texten att det skall redovisas med omvänd skattskydlghet är ett sätt att se att betalningen går till ett EU land. Ett annat är att kontrollera leverantörens VAT number/Momsregistreringsnummer.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.