det står att det är ett ordererkännande kontrakt. Totalpris framgår, 99 500 kr längre ner står, mervärdesskatt tillkommer. Betalningsvillkor: 12 månaders hyrköp med 8850 kr/månad. Ränta 450 kr/månad
räntan ingår i månadsbeloppet, samt att sista fakturan blir en aning lägre då det kommer att finnas ca 1300 tillgodo som då regleras på sista fakturan. Momsen tillkommer på 25 procent, ca 2200 kr, så jag betalar alltså ca 11000 per månad
Tusen tack för all hjälp. En sista lite grej bara som jag fortfarande inte riktigt förstår. När jag betalat den sista fakturan så är det jag som äger maskinen och den blir en tillgång i min verksamhet. Ska jag då inte lägga in den som en inventarie med en avskrivningsplan?
Mitt konteringsförslag - att bokföra inbetalningarna debet 1210 (eller 1220) - innebär att du bokför den som en tillgång och att den är en tillgång under perioden betalning pågår. Du påbörjar sedan avskrivningen när slutbetalning skett.