2024-01-07
00:29
Hej, Hur bokför man en godkänd kredit hos banken men som ännu inte använts? Bokför man först när man börjar nyttja krediten?
... Visa mer
2024-01-07
00:12
Hej, Har köpt in en begagnad maskin som understiger halvt prisbasbelopp. Osäker om denna ska bokföras under förbrukningsinventarier eller om maskinen ska läggas in som anläggningstillgång. Den är ju å ena sidan en tillgång till företaget men av mindre värde. Om jag lägger in den som anläggningstillgång, hur gör jag med avskrivningen då?
... Visa mer
2023-12-30
11:44
Tack för svar! Hur tänker man kring värdet när man lägger in dessa som inventarier? Traktorn leasades i 6 år och bilen i 5, dvs värdet har ju gått ner på dessa. Jag ska väl inte lägga upp dem till ursprungsvärdet??
... Visa mer
2023-12-18
19:50
Hej, Har leasat bil och traktor och har nu fått slutfaktoror för båda. Är osäker hur jag gör nu. Har under årens lopp bokfört på 52 samt 56 konton. Nu när allt är avbetalt, ska bilen och traktorn läggas upp som inventarier i företaget? Redovisar enligt K2 reglerna.
... Visa mer
2023-12-18
19:09
Hej, Driver ett AB och hyr lokal som verkstad. Vi har haft installationer av olika arbetsmaskiner utförd av olika entreprenörer. Är osäker dock hur jag ska bokföra dessa arbeten. Ska det bokföras under lokalkostnader eller under ett 12-konto?
... Visa mer
2023-01-17
10:15
1Gilla
Hej, Tack så jätte mycket för klargörandet! Ja jag följer K2 regelverket så ska se till att ändra i min bokföring. Vänliga hälsningar Paulina
... Visa mer
2023-01-16
15:26
Hej, Skulle behöva lite hjälp med bokföring av en leasad maskin (finasiell leasing) och bokslut. Avtalet ser ut som så: 1832kr (ex moms) avbetalning i 36 månader, restvärde 6578kr (ex moms). Finns ingen första förhöjd avgift. Jag bokförde på detta vis vid avtal: 1260 D leasad maskin 72530 kr 2350 K Andra långfristiga skulder till kreditinstitut 72530 kr Bokför nu löpande månadsavgiften: 1930 K 1832 kr 2350 D 1832 kr Stöter dock på problem vid bokslut då balansräkningen i årsredovisningen inte balanserar på grund av att summan för maskinen (72530kr), inte tas upp som en tillgång i balansräkningen. Beror det på att jag inte har lagt upp maskinen som en inventarie? eller har jag bokfört på fel sätt? Tacksam för hjälp!
... Visa mer
2023-01-16
09:48
2 Gillar
Hej igen, Jag har nu bokat om pensionskostnaderna till konto 74XX och tack vare det överfördes beloppet till deklarationen så nu är det löst. Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2023-01-16
09:16
Hej, Tack för svar! undrar dock fortfarande om det är samma belopp som ska föras in under pensionskostnader i deklarationen? Säg att jag har 15000 kr under året som jag betalat in för pensionskostnader. Det beloppet baserar jag den särskilda löneskatten på, men är det samma belopp som ska ingå under raden pensionskostnader? Tack för hjälpen!
... Visa mer
2023-01-16
00:00
Hej, Företaget betalar en Fora försäkring för sina anställda. I inkomstdeklarationen finns raden: Pensionskostnader som ingår i p. 3.8 (4.21). Är det kostnaden för pensionsdelen i FORA försäkringen som ska fyllas i där? Jag har bokfört FORA löpande under året under konto 7570 - Premier för arbetsmarknadsförsäkringar, och har alltså inte delat upp pensionsdelen på ett separat konto, därav har jag inga separat pensionskostnader bokförda och vid upprättandet av deklaration står 0 under Pensionskostnader som ingår i p. 3.8 (4.21). Kan pensionsdelen bokföras på ett konto som kommer att överföra summan till deklarationen vid bokslut? / Paulina
... Visa mer
2021-09-20
12:48
Tack för svar! Jo bokslutet har passerat så jag får göra en årsredovisning helt enkelt.
... Visa mer
2021-09-20
08:43
Hej, Jag är medveten om att man bör bokföra en planerad utdelning efter bolagsstämman men då jag är ensam ägare, kan jag bokföra en outtagen vinstutdelning på bokslutsdagen? behöver nämligen skicka in en balans och resultatrapport till banken då de vill se hur mycket vinst som är planerat att ta ut. Hälsningar/Paulina
... Visa mer
2020-07-24
14:21
1Gilla
Tack så mycket, lyckades hitta den formeln och kom också fram till 4 dagar. Nu har jag fått det bekräftat, tack än en gång! /Paulina
... Visa mer
2020-07-24
12:33
Hej,
Har en anställd som anställdes den 10 feb i år. Hur ska jag beräkna hans semester? läser på allahanda avtal och regler men får inte ihop det riktigt. Har han rätt endast till obetald semester eller har han hunnit tjäna in några betalda semesterdagar? Till saken hör även att han har varit permitterad från 1 - 28 juni på 60 %, om det nu spelar någon roll.
Tacksam för hjälp!!
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lönehantering
2018-10-29
18:20
1Gilla
Hej Cecilia, Japp, precis vad jag har gjort faktiskt! Tack för ditt svar.
... Visa mer
2018-10-23
09:46
ok då är jag med! Tusen tack!
... Visa mer
2018-10-23
09:19
Tusen tack för all hjälp. En sista lite grej bara som jag fortfarande inte riktigt förstår. När jag betalat den sista fakturan så är det jag som äger maskinen och den blir en tillgång i min verksamhet. Ska jag då inte lägga in den som en inventarie med en avskrivningsplan?
... Visa mer
2018-10-23
09:05
räntan ingår i månadsbeloppet, samt att sista fakturan blir en aning lägre då det kommer att finnas ca 1300 tillgodo som då regleras på sista fakturan. Momsen tillkommer på 25 procent, ca 2200 kr, så jag betalar alltså ca 11000 per månad
... Visa mer
2018-10-23
08:42
det står att det är ett ordererkännande kontrakt. Totalpris framgår, 99 500 kr längre ner står, mervärdesskatt tillkommer. Betalningsvillkor: 12 månaders hyrköp med 8850 kr/månad. Ränta 450 kr/månad
... Visa mer
2018-10-23
07:47
Ja, det är ju ett smart avtal för säljarens del. Skulle jag inte kunna betala av säg sista månadens hyra så kan säljaren ta tillbaka maskinen och allt har klassats som hyra. Betalar jag sista hyran och därmed betalat av skulden så är maskinen min. Så egentligen ska jag alltså bokföra varje faktura som en hyra. Men är fortfarande osäker på vad jag gör när jag betalat sista hyran och maskinen är min. Maskinen kommer användas löpande i verksamheten under flera års tid
... Visa mer
2018-10-23
07:27
Tack för era svar! Ja det är ju det där hyrköpet som ställer till. I kontraktet står det : 12 månaders hyrköp. Vid friköp avgår hela inbetalda hyran exkl ränta per påbörjad månad. Säljaren förbehåller sig äganderätten till dess full betalning erlagts.
... Visa mer
2018-10-23
07:09
2890 som du skrev längst upp? fast vad händer med det kontot när väl skulden är avbetald? är det då man konterar kontot mot 1210?
... Visa mer
2018-10-23
06:50
Ja, det värdet som jag köpte maskinen för, 99 500 kr. Eller tänker jag helt fel?
... Visa mer
2018-10-22
18:03
1Gilla
traditionellt säljande företag. Och då förstår jag lite mer, maskinen ska läggas upp som inventarie när den är avbetald och jag står som ägare på den, därefter görs en årlig avskrivning. Tack för utförligt svar!
... Visa mer
2018-10-22
17:16
Köpet är ett så kallat hyrköp, det vill säga, försäljaren förbehåller sig äganderätten tills maskinen är avbtetald. Ska jag ändå lägga upp maskinen som inventarie innan den är helt avbetald?
... Visa mer
2018-10-22
17:14
för att förtydliga, jag drar av endast den del av momsen som faktureras varje månad?
... Visa mer
2018-10-22
16:52
Hur gör jag med momsen? Kan jag dra av hela momssumman på en gång, eller dras den av per faktura? Avbetalningen sträcker sig över två räkenskapsår.
... Visa mer
2018-10-22
16:08
1Gilla
Hej, Hur ska jag bokföra inköp av maskin som betalas på avbetalning i 12 månader? Maskinen kostar 99 500 kr plus räntan som är på 450 kr/mån.
... Visa mer
2018-10-17
11:21
1Gilla
Hej, Har köpt in silvertackor och silvermynt på företaget. Hur ska det bokföras?
... Visa mer
2018-01-06
22:21
1Gilla
Betalade in en summa till skattekontot på räkenskapsårets sista dag. Transaktionen bokfördes på skattekontot först några dagar senare in i det nya räkenskapsåret vilket orsakar att skattekontot i bokföringen inte överensstämmer med skattekontot på skatteverket. Hur ska jag lösa detta?
... Visa mer
2018-01-02
22:55
2 Gillar
Kan jag skapa en manuell verifikation helt enkelt?
... Visa mer
2018-01-02
22:37
1Gilla
Har under tidigare år inte brytt mig om att bokföra överföringar mellan egna bankkonton, men har förstått först nu att man måste göra det och har därför bokfört samtliga överföringar som skett mellan huvudkontot och sparkontot. Problemet är att ingående saldo inte stämmer då jag inte bokfört det tidigare år. Så nu undrar jag hur jag kan lösa det?
... Visa mer
2017-11-28
21:45
1Gilla
Hej, Hur ska jag bokföra kostnaden för elnätet till min fastighet som företaget äger?
... Visa mer
2017-11-28
20:58
1Gilla
Hej, jo jag vet att hela momsen får dras av för traktorer, undrade mer specifikt om momsen för den första förhöjda hyran får dras av direkt. Ska kika på tråden du tipsade om. Tack!
... Visa mer
2017-11-20
21:43
1Gilla
Har leasat en traktor till mitt AB som redovisar enligt K2. Enligt skatteverket ska alla leasingavtal redovisas som operationella om man redovisar enligt K2. Så nu den stora frågan, hur ska jag bokföra detta? Baspriset på traktorn är 286 000 kr, hyrestiden är 60 mån, hyra per månad på 4042 kr + moms. Har betalat en första förhöjd hyra på totalt 62500 inkl moms. Får momsen på den första förhöjda hyran dras av direkt? Mycket tacksam för svar!
... Visa mer
2016-06-30
10:59
Tack för snabb respons!
... Visa mer
2016-06-30
10:24
Ska containrarna som kostar 60000 inkl moms bokföras som inventarie, eller ska fastigheten i sig bokföras som inventarie den dag verkstaden är färdig? Min fråga är alltså, hur bokför jag flyttcontainrarna som redan är inköpta?
... Visa mer
2016-06-30
08:07
1Gilla
Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2016-06-30
07:34
1Gilla
Ska bygga en verkstad av två st flyttcontainrar som är inköpta men ännu inte bokförda. Hur ska dessa samt all övrig byggnadsmaterial bokföras ? Ska flyttcontainrarna bokföras som inventarier med avskrivning, eller ska avskrivningen göras först när bygget är färdigt? Containrarna är inköpta i detta räkenskapsår och byggnationen kommer stå färdig nästa räkenskapsår.
... Visa mer