Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paulina
UTFORSKARE

Bokföra avbetalning samt ränta på maskin - eEkonomi

Hej,

Hur ska jag bokföra inköp av maskin som betalas på avbetalning i 12 månader? Maskinen kostar 99 500 kr plus räntan som är på 450 kr/mån.
30 SVAR 30
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är avtalet utformat som ett köp som omfattar en faktura där maskinens totalpris och mervärdesskatt framgår?

mikael
Paulina
UTFORSKARE

det står att det är ett ordererkännande kontrakt.
Totalpris framgår, 99 500 kr
längre ner står, mervärdesskatt tillkommer.
Betalningsvillkor:  12 månaders hyrköp med 8850 kr/månad. Ränta 450 kr/månad
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaha
Och hur ser specifiseringen ut på den månatliga betalningsavisering du väl får;

99 500 delat med tolv blir c:a 8 292 kr

8 850 kr gånger tolv blir 106 200 ( jmf med 99 500 kr)
Ingår räntan i månadsbeloppet 8 850 ?
Vilket momsbelopp står på aviseringen?

Mikael



Paulina
UTFORSKARE

räntan ingår i månadsbeloppet, samt att sista fakturan blir en aning lägre då det kommer att finnas ca 1300 tillgodo som då regleras på sista fakturan. Momsen tillkommer på 25 procent, ca 2200 kr, så jag betalar alltså ca 11000 per månad
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förslag till kontering

Debet 1210    8 292 kr (99 500 / 12 ) här kan du också justera den 12;e avin så konto 1210 stannar                           på 99 500 kr

Debet 8400       558 kr ( 8850-8292)
Debet 2641    momsbeloppet
Kredit 1930   Totalt belopp att betala

för de 11 första aviseringarna och en annan kostnad bokförd på konto 8400 vid sista aviseringen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag ser att jag vandrat mellan 1210 och 1220 i mina svar men hoppas att du förstår ändå 🙂

Mikael
Paulina
UTFORSKARE

Tusen tack för all hjälp. En sista lite grej bara som jag fortfarande inte riktigt förstår. När jag betalat den sista fakturan så är det jag som äger maskinen och den blir en tillgång i min verksamhet. Ska jag då inte lägga in den som en inventarie med en avskrivningsplan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mitt konteringsförslag - att bokföra inbetalningarna debet 1210 (eller 1220) - innebär att du bokför den som en tillgång och att den är en tillgång under perioden betalning pågår.
Du påbörjar sedan avskrivningen när slutbetalning skett.

Mikael
Paulina
UTFORSKARE

ok då är jag med! Tusen tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fortsatt lycka till

M