Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra avgift för kortbetalning

Hur bokför jag detta?  Försäljning i webshop på 2500 kr, 25% moms. Kortbetalning via stripe med avgift (USA baserat).  2 463,20 kr in på kontot. Har redan gjort verifikation så jag måste korrigera eftersom jag beräknat moms på den insatta summan istället för den totala och missat att ta med avgiften. Ska jag ändra till 2500 kr insatt eller ska jag lägga på avgiften på 36,80 kr utöver och som både debet och kredit?
Redovisar jag någon moms för avgiften?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka avgiften 6060 eller 6040 debet och 1930 kredit moms påverkas ej
Mikael Pettersson
Adde12
UTFORSKARE

jag har lagt upp ett konto för Stripe, 1932.
Bokför försäljning på försäljningskonto (netto)
Bokför momsen på momskonto.
Bokför 6040 för kortavgifter webshop
Bokför beloppet som kommit till stripe (brutto - deras avgifter)

När Stripe sedan överför pengarna till ditt företagskonto så bokar du bara om 1932 kredit & 1930 debet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Nätbutik - bokföra försäljning och avgifter samt retur.

Hej!
Undrar hur jag bör boka nätbutiksförsäljning samt avgifter och eventuella returer. Har använt konto 1916 för nätbutiksförsäljning, och 6232 för avgifter relaterade till nätbutiken. Rapporten jag får för försäljning kan se ut som följer:

Försäljningsbelopp 36652,29
Returer -600
Serviceavgift -769,13
Månadsavgift -345
Moms 25% -61,25
Totalt utbetalt 34976,91

Hur bör jag bokföra ovanstående (vore tacksam för tydligt svar med kontering).

OBS! Själva insättningen på mitt företagskonto sker ju några dagar senare och då bokar jag beloppet mot 1916 (kredit)/1940(debet).