Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nybörjare
MEDLEM

Bokföra aviseringsavgift från Bring

Hej! 

 

VI fick en avräkning från Bring om att inkört belopp uppgår till 39 539 kr brutto. Vid utbetalning erhålls 25 744 kr. Mellanskillnaden uppgår till 13 795 kr brutto som avser aviseringsavgiften.

 

Hur ska händelsen bokföras? Blir främst förvirrad av hanteringen över den utgående momsen. Ska jag redovisa utg moms på avräknat saldo dvs 39 tkr eller på utbetalt saldo eller båda? 

 

Tack på förhand. 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Bara så att jag är med på hur det fungerar hos er innan jag svarar. Är ditt företag någon form av  underleverantör och kör på uppdrag av Bring? Eller hur fungerar det? Återkom och berätta lite mer om hur flödet/ert samarbete hänger ihop så hjälper vi dig gärna med hur du ska hantera detta sen. 

Ha en fin dag! /Tinna

Hej Tinna! 🙂

 

Tack för snabb återkoppling. Det stämmer bra att företaget är underleverantör till Bring. Så varje månad erhåller bolaget en avräkning från Bring på inkört belopp. I februari uppgick inkört belopp till ca 39 tkr och vid utbetalningsdagen hade endast ca 26 tkr utbetalats från Bring på grund av att de tagit en aviseringsavgift på ca 13 tkr. 

 

Jag tänker att bokföringen borde se ut enligt nedan, rätta mig om jag har fel. 

Avräkning ankommer:

1510D 39000

2610D 7800

30xx 31200

 

Utbetalning sker: 

1930 26000

1510K 26000

1510K 13000

40xxD 13000

2640 3250 (25% moms på avg om 13 tkr). 

 

Visst blir intäkten 31 200 kr trots att endast utbetalning om 26 tkr skett?

Hej!

Detta kan hanteras lite olika mellan olika åkare skulle jag nog säga men på åkeriet som jag känner till hanterar man det såhär:

Först och främst har man skapat ett eget konto för uppföljningens skull och valt att döpa kontot till 1670 Avräkning Bring. Detta för att enkelt kunna särskilja från ordinarie konto för kundfordran 1510.

Sedan har man valt att boka upp allt redan när avräkningen inkommer för att endast göra en bokning mellan 1670 Kredit mot 1930 Debet när själva utbetalningen sker.

I konteringen du själv föreslår (under avräkning ankommer) har du lagt momsen på debet men både den och försäljningskontot ska konteras i kredit.

I konteringen (under utbetalning sker) känns det som om du har lagt in belopp inklusive moms på ditt 40-konto vilket inte känns korrekt. Beloppet borde istället vara 13000 kr minus momsen och landa 10400 kr.

Det är onekligen lite rörigt att få ihop och eftersom detta är en kontering du kommer ha nytta av varje månad så rekommenderar jag att du vänder dig till en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du ska hantera det.

Hoppas ni tillsammans hittar ett sätt för att hantera detta på bästa sätt. /Tinna