Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nisse K
MEDLEM

Bokföra avsättning i idéell förening

Vi vill i vår förening göra en avsättning till ett arrangemang nästa år, detta har jag bokfört som debet 2091 och kredit 2071. Detta syns ju dock inte alls i resultaträkningen, vilket jag gärna vill att det ska göra. Har jag bokat fel, eller är det helt enkelt så att avsättningar inte syns?

Jag har kollat på https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/avsattningar.aspx där jag istället ska debitera ett intäkts/kostnadskonto men läser jag istället på https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/fond-for-yttre-underhall.aspx så ska jag debitera 2091.

Jag ser att ena sidan pratar om avsättningar och andra fonder, men jag förstår inte den praktiska skillnaden då det inte är en aktie/räntefond som jag känner till "som privatperson".


9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avsättningar görs genom att i debet ange kostnadskontot och i kredit skuldkontot

Mikael
Nisse K
MEDLEM

Tack, men det svaret är nog lite kort för att hjälpa mig.

Jag läste lite mer igår och hittade BFN Almänna råd för idéella föreningar http://www.bfn.se/upload/sv/redovisningsregler/allmanna-rad/Grunddokument/bfnar10-1-grund.pdf där jag läser följande

""""
Eget kapital och obeskattade reserver
6.66.
Eget kapital utgörs av skillnaden mellan föreningens tillgångar och summan
av föreningens skulder och obeskattade reserver.
6.67.
Reserverade medel för specifika ändamål är en del av eget kapital.
Reservering av medel ska inte påverka resultaträkningen.
Avsättningar
6.68.
Föreningen ska inte göra några avsättningar för åtaganden som medför framtida utgifter.
"""

Är det så att vi egentligen vill göra en reservation? Vad är skillnaden på de två och har jag isåfall gjort rätt?

Tack, Nisse


En reservering avser oftast att man t.ex. fått en intäkt under 2018 som skall ersätta en kostnad under 2019. Typ ett bidrag för ett arrangemang. Bokföringsnämndens rekommendationer är idag lite svåra att förstå dom tydligen lämnat rättvisande resultat och rättvisande bild bakom sig. Fasen vet varför. 
Men om vi tar exemplet med ett bidrag som avser en kostnad som du får nästa år så skall du isf inte bokföra bidraget som en intäkt, d.v.s inte 3xxx konto utan istället boka det mot t.ex. 2990. Eget kapital som du använd blir helt felvisande. 
Nästa år så debiterar du 2990 mot bidrag och då möts intäkten mot kostnaden. Beroende på förening så är det oftast lättare där att tänka funktionsrelaterat än kostnadsslagsrelaterat. D.v.s man struntar i princip i den vanliga kontoplanen och lägger istället upp (eller byter namn på) dom konton man vill ha i resultaträkningen. Typ säg att du har en förening som sysslar dels med lottförsäljning och dels med ett musikarrangemang. Istället för att då bokföra det som försäljning och sedan alla kostnader på olika kostnadskonton så lägger man upp intäktskonto 3XXX som heter Musikarrangemang och sedan ett kostnadskonto 4XXX som heter Kost Musikarr. Gärna med samma sista tre siffror för att lätt kunna följa det hela. När man sedan bokför så skriver man hela tiden verifikationstext där man anger exakt vad kostnaden avser, typ vakter, ljud, annonser. Då är det lätt även för en okunnig att läsa resultaträkningen. 
Så skulle jag iaf ha gjort. Lycka till och God Fortsättning!
Nisse K
MEDLEM

Tack, jag blir nog lite klokare nu.

I detta fallet handlar det om vi gör en ganska stor vinst i år, som vi vill justera ner lite, och har ett stort planerat arrangemang nästa år. Jag vill helt enkelt avsätta/reservera (vilket som nu är rätt ord) en del av årets(2018) resultat till 2019. Har jag då tänkt rätt, eller har du ett exempel där också?

//Nisse

Är föreningen ideell och därigenom skattebefriad så finns det ju ingen anledning att göra den här reservationen. Och det är ju dessutom inte riktigt korrekt då inga intäkter i år avser nästa år, om vi skall tänka företagsekonomiskt. Det är ju mer en budgetpost och budgeten jobbar men efter och den påverkar ju inte resultat på det här sättet. 
Nisse K
MEDLEM

Ja, förlåt det är en ideell förening. Det finns ingen skattemässig fördel, men när vi ska söka bidrag nästa år kollar dom på resultatet. Men då tolkar jag det som att jag bokfört rätt enligt första inlägget med debet 2091 och kredit 2071 om jag ändå vill ha posten i balansräkningen?

Nja. Du har använt konton som avser "fond för yttre underhåll" i t.ex. en bostadsrättförening. Vilket då är helt fel i det här fallet. Om du skall göra en sådan här "avsättning" så måste du endera sänka intäkterna och hävda att dom hör till nästa år (typ som jag beskrev) eller också bokföra upp en kostnad som kommer nästa år och som du hävdar avser 2018. Vilket då inte heller är rätt. Bidrag söker man ju för verksamhetsår och om det gick bra i år så kan ju det innebära ett problem men om ni behöver bidrag så bör ju en budget kunna visa att så är fallet. Att ni 2018 har ett bra resultat bäddar ju bara för att ni skall kunna klara av det hela. 
Men som sagt, att boka 2091 och 2071 är inte korrekt. 
Och skall man vara krass så är det ju bara en fråga om när du måste redovisa resultatet. 
Ärlighet varar längst och karma regerar... Lycka till!
Nisse K
MEDLEM

2071 är väl Ändamålsbestämda medel/Ändamål 1?

Jag är inte helt med på hur du menar, men tror att det blir mycket lättare för mig att lösa om jag kan sätta mig med någon som ser hela bilden, vilket blir lite mycket att ta här.

Jag tackar så mycket för all hjälp 🙂

//Nisse
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför man en  fondering (till köp av större inventarie)  , Vi är en förening med ett bra resultat och behöver fondera medel till köp av större inventarie om 3 år .