Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra avsättning till underhållsfond i samfällighetsförening

Hej,
Vi har en samfällighetsförening som år 2017 avsatte till underhållsfond. Dom måste sätta av minst 10 000 kr oavsett resultat enligt stadgarna. Min fråga är, tidigare har man satt genom följande kontering:
8800 96 000 debet
2998 96 000 kredit

Detta är väl felaktigt? Jag förstår det som att avsättningen eller återföring inte ska påverkar resultatet utan endast det egna kapitalet?

Tacksam för svar

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avsättningen ser rätt ut och utgör resultatmässigt en kostnad - och när föreningen så småningom ska betala det man nu satt av för så ska kontot 2998 debiteras så att ingen resultatpåverkan sker vid betalning.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar


Hej,
Ok tack då var det jag som hade missförstått.
Men när man ska använda pengarna så ska konto 2998 debiteras? Vad blir då motkontot? Underhållsfonden är ju inte kopplat till ett likvidkonto? Visst är det väl så att bara för att man har en underhållsfond så betyder  det inte att det finns pengar på kontot? Eller blandar jag ihop detta med hur det fungerar i bostadsrättsföreningar ? Detta är ju som sagt var en samfällighetsförening. Finns det ngn info att läsa om underhållsfonder och hur det fungerar i samfällighetsföreningar?
Fd medlem
Inte tillämpbar

När man betalar till någon som man anlitar för de avsatta beloppet krediterar man 1930.

Vill man sedan ha ut användandet av de avsatta medlen i sin resultaträkningen  får man boka
kredit 8800 och debitera ett resultatkonto som motsvara den åtgärd som avsättningen använts till, den transaktionen blir då resultatneutral för de året avsättningen betalas.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar


Ok jag förstår. Vi har avsatt ett konto där vi har likvida medel avsatta för detta. Bör man tänka att man ska ha lika mycket sparat i likvida medel som man avsatt till underhållsfonden? Annars blåser man väl upp sin balans?
 Finns det någonstans man kan läsa mer om underhållsfond i samfällighetsförening?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätt tänkt, du får ytterligare en transaktion att bokföra , flytten av beloppet mellan era likvidkonton.

Nätet kan kanske hjälpa dig med mer info om avsättningar i samfälligheter.

Mikael