Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Khedron Wilk
CHAMPION

Beröm till...

Fredag igen och dags för lite beröm igen. Denna gången tänkte jag vara kontroversiell och berömma någon som inte direkt har med Visma eller forumet att göra men som indirekt förekommer i väldigt många av diskussionerna här.

Jag vill berömma.... *trumvirvel* ... Skatteverket!

När jag startade eget 2001 blev Skatteverket snabbt min nya favoritmyndighet. Jag har alltid fått bra och framförallt snabb hjälp där. Inte så att alla kontakter med dem alltid varit positiva, jag har fått min beskärda del av brev som genererat kraftigt stresspåslag men då har det varit mitt eget fel. 

Vi vill att du skall betala rätt skatt - inte för lite men inte heller för mycket.

En handläggare sa till mig en gång: "Vi vill att du skall betala rätt skatt - inte för lite men inte heller för mycket". Det påstående har för mig stått sig genom åren i alla mina kontakter med Skatteverket.


Jag är medveten om att alla inte har samma upplevelse och eller erfarenhet. Jag har själv sett vänner som fått skattebeslut som utifrån det får berättat för mig låter konstiga. Samtidigt är det mitt intryck att så länge man inte försöker gör felaktiga/tveksamma avdrag eller till exempel missköter biljournalen eller huvudtaget rör sig i någon form av gråzon så är det oftast lugnt.

Nu är min/vår verksamhet väldigt enkel redovisningsmässigt. Jag kan tänka mig att det är lite annorlunda för den som har lager, 12 lastbilar, är inom byggbranchen eller omfattande handel med utlandet. Bara för att nämna några få exempel.


Vad är DIN erfarenhet av Skatteverket?
Håller du med mig eller är SKV det värsta av värsta? 🙂


3 SVAR 3
jocke4u
UTFORSKARE

Är också positiv till SKV.

Är ganska ny som bolagsägare (2 år) och har haft en "mini-revision" där de ville kolla ca 1 månads bokföring etc för att säkerställa att jag tänker rätt och inte fortsätter i felaktiga mönster.
Så det ser jag som en gratistjänst till min fördel.
Dom trodde dock initialt att jag hade "firmabil" och körde med den privat då jag inte har någon annan bil reggad på mig och körjournalen visade mycket tjänsteresor (mellan hemmet där mitt konsultbolag finns och till kunden). Dock missade dom att jag hade gjort nettolöneavdrag för hela förmånen. Kändes lite skönt att rätta dom - men som sagt en bra kontroll. Jag vill göra rätt, sen såklart inte betala mer skatt än vad jag behöver 😉

Finns ju i ovan en liten gråzon kan jag tycka.
När man som jag har konsultbolaget hemma och kunden där jag har uppdrag ca 50 km bort.
Jag tar idag ersättning för tjänstekörning till/från kunduppdraget.
Dock finns det ju en grå gräns när uppdragsgivarens adress blir min arbetsplats och jag inte kan ta ersättning på detta sätt. Men om och när denna gräns passeras är en gråzon och för subjektiv bedömning. Här hade det varit bättre med några tydliga regler...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har få erfarenheter av  Skatteverket efter 5,5 år som  aktiv egenföretagare. Men  man får alltid så tydliga och förklarande råd som lagtexten medger när man ringer dom. Och jag lyckades faktiskt få en handläggare att skriva av en förseningsavgift på 6.000:- efter att jag förklarat orsaken. Gjorde mig väldigt förvånad och glad.
AnnicaL
CHAMPION

Håller med - har i stort sett enbart positiva erfarenheter av SKV. Innan jag började köra eget för 5 år sedan har jag varit anställd som controller och ekonomichef i nästan 30 år utan att stöta på några svårigheter i kontakterna.