Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra avskrivning av lån

Hur bokför jag en avskrivning av del av lån? Lånet är idag bokat på konto 2390. Detta blir ju pengar som företaget "fått" av långivaren, ska det således skattas?

11 SVAR 11
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Jag kan inte svara helt hundra på vad gäller den skattetekniska delen, men jag hade bokfört enligt följande:

2390 Debet
3990 Kredit

Det är ju en rörelseintäkt som ju påverkar vinsten i företaget och skall beskattas som "allt annat"

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det någon annan som känner sig helt säker på hur detta ska bokföras?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och så en följdfråga: Hur bokförs detta för företaget som "skriver av" lånet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag skulle nog lägga det nere på ett 80-konto, gäller båda bolagen. Kostnad resp intäkt.


Skattemässigt måste man nog ha mer information om varför man skriver ner det. Kan tänka mig att det kan vara icke skattepliktigt resp icke avdragsgillt?


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria!

Jag funderar på om detta är nedskrivning av lånet eller amortering?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, hm. Nu blir jag osäker på vad som är definitionen på nedskrivning alt amortering? Det är Almi som lånat ut pengar till ett företag. Och nu när företaget har svårt att betala tillbaka lån och ränta, så väljer alltså Almi att "minska lånet". Men företaget behöver ju alltså inte betala tillbaka denna "minskning" till Almi. Amortering för mig är om företaget hade betalat tillbaka på lånet. Men så är det ju inte i denna situation. Men detta kan väl inte vara någon helt ovanlig situation? Tack för ert engagemang i min fråga. 🙂 // Maria
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Mitt tips är att du frågar Almi, då detta känns lite speciellt. De borde ha full koll på om detta är avdragsgillt t ex, eller inte, vilket ju påverkar hur det ska bokföras.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Uppföljning.
Jag valde att kontakta redovisningsbyrån som vi tar hjälp av ibland. Där fick jag rådet att bokföra bortskrivningen av ALMI-lånet som en övrig intäkt (konto 3990), dvs beskattningsbar intäkt. Det andra lånet som skulle skrivas av bokas som aktieägartillskott (konto 2093), eftersom företaget som eftergivit del av lånet sedan tidigare är aktieägare i företaget. Det är mycket att tänka på! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria,

Tack för din återkoppling. Alltid bra att kunna fylla på kunskapsbanken :-).

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

år 2001 fick jag mitt barndomshem som gåva av min far, då gåvoskatten fortfarande tillämpades på den tiden gjordes ett reverslån till min far som skrevs av med 10000kr/år och jag betalade ränta på 1% år, nu i år pga att min pappa flyttat in på äldreboende fick jag resterande del av reverslånet i gåva. då det är som mest fördelaktigt för honom ekonomiskt. det jag undrar är hur jag nollar detta lån i bokföringsprogrammet inför deklarationen 2020  lånet ligger på konto 2300 tacksam för hjälp med detta Med vänlig hälsning Mikael