Hej,
Jag har precis startat upp en enskild firma för mitt foto företag.
Jag köpte in en dator för 15619kr med momsen, en kamera med objektiv för 14769kr med momsen.
Samt blixtar för 2579kr med moms.
När jag pratade med skatteverket sa hon där att jag ska lägga in 75% av kamerans värde i bolaget, 50% av datorn då jag kan komma att använda det privat och inte enbart i företaget.
Hur ska jag bokföra detta så det blir rätt?
Håller med Anna
Det är en nitisk person på skatteverket som jag anser har helt fel.
Du bör kunna föra samtliga inköp på ditt företag och ingen privat eftersom du inhandlat dessa produkter för att kunna utföra ditt arbete i företaget.
"(Vilken anställd på ett företag använder inte företagets dator eller telefon någon gång privat) då skulle ju alla skatta för möjligheten."
Motsätter sig skatteverket om att du kostnadsför hela beloppen så be dom tala om i vilken paragraf denna regel finns. Om så är fallet är det ett fall för Företagarna att ta upp
Själv skulle jag föra av all momsen, föra blixtarna som förbrukningsmaterial och de två övriga som förbrukningsinventarier.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.