Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra bankavgift

Jag ska bokföra en bankavgift, men undrar vilket av alternativen jag ska välja under bokföringshändelse? Detta är första gången jag bokför med visma, så det är lite förvirrande!

 

Skärmbild 2024-05-23 113714.png

 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

På första raden "Bokföringshändelse" väljer du "Övrigt uttag".

 

På andra raden som bytt till "Bokföringsförslag" väljer du "Bankkostnader uttag" och får då konteringen automatiskt på konto 6570 Bankkostnader.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

Tack för svar!

 

Tänkte passa på att ställa ännu en fråga till dig. När jag har fått in en betalning från kund så ser jag inga alternativ om att skicka kvitto. Finns inte det i Visma?

Hej

 

En betalningsbekräftelse går att ordna. Bifogar nedan Vismas anvisningar hur man gör.

 

För att skicka ett kvitto på en betalning som har gjorts i Visma eEkonomi Smart kan du följa instruktionerna för att registrera inbetalningen och sedan skapa en betalningsbekräftelse. Här är stegen du bör följa:

  1. Gå till Försäljning - Kundfakturor, fliken Obetalda kundfakturor.
  2. Välj den kundfaktura du vill registrera inbetalningen för i listan.
  3. Välj Åtgärder - Registrera inbetalning.
  4. Kontrollera att uppgifterna stämmer och välj det bankkonto som inbetalningen skett till.
  5. Välj Bokför.

När du fått full betalning för din faktura kan du skapa en betalningsbekräftelse till din kund genom att öppna fakturan och välja Skapa betalningsbekräftelse som pdf under knappen Skicka eller skriv ut. Observera att detta alternativ endast är tillgängligt om fältet Betalningsvillkor är satt till X antal dagar netto på kunden 1.

Om du behöver ytterligare hjälp med detta, tveka inte att kontakta supporten hos Visma Spcs för personlig assistans.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK