Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ludovice
MEDLEM

Bokföra / begränsningar för reklam/PR gåvor till kunder/spelare/tävlingspriser

Hej! 

Jag driver några communities för online-/datorspel. Jag säljer merchandise via tredje part med min logotyp och liknande. 

Jag brukar anordna tävlingar ibland, samt dela ut merch i rent marknadsförings syfte till olika spelare/personer. 

Jag köper via tredje part merchandise och det levereras till personen i fråga. Men finns det någon begränsning på belopp eller hur ofta? Jag läste något om gåvor för max 300 kr ink moms per person/år. Men gäller det för mitt syfte? Merchendise i form av kaffemuggar, tröjor, tshirt där min logotyp tydligt framgår har skickats ut i marknadsförings syfte samt i prisutdelning, och det har blivit att samma person mottagit detta under året och beloppet är totalt över 300kr ink moms. 

Jag har i min bokföring bokfört varje köp som Reklam/PR 5900 debet, och krediterat mitt företagskonto rakt av. 

Tacksam för hjälp och klarhet inom detta område 🙂 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det finns inte någon gräns för sponsring/ marknadsföring om merchendise och det finns en motprestation dvs att du får en reklamplats t ex. kravet för att det skall räknas som sponsring är att det finns en motprestation. Annars blir det rena gåvor och gåvor är inte en avdragsgill kostnad.

När det gäller tävliingsvinser så skriver skatteverket följande om detta.

"En tävlingsvinst är skattefri om den

• inte hänför sig till anställning eller uppdrag,
  • inte består av kontanter eller liknande, t.ex. värdepapper, och avser minnesföremål eller har ett värde som inte överstiger 1 600 kr (tre procent av prisbasbeloppet).

Med tävlingsvinst i detta sammanhang menas t.ex. vinst i idrottstävlingar och andra typer av priser som avser någon form av prestation, men inte tävlingar som anordnas av den egna arbetsgivaren.

Priser i form av medaljer, plaketter, bägare, pokaler etc. räknas som minnesföremål och är skattefria oavsett värde.

Tävlingsvinster i form av bruksföremål, presentkort (som inte kan lösas in mot kontanter) eller resa etc. är skattefria upp till angivet belopp. Beloppsgränsen ska bedömas vid varje vinsttillfälle för sig och inte med hänsyn till sammanlagda värdet under året (1989/90:SkU30 s. 78). Beloppet är ett gränsbelopp, vilket innebär att vinster med ett värde som överstiger 1 600 kr blir beskattade i sin helhet."

Min tolkning av den texten är att det inte bör vara någon fara i och med att det är merchendise som delas ut och att värdet på dessa inte överstiger 1 600 kr per tävling. 

Då detta ofta är en tolkningsfråga i ett vädigt snårigt område så skulle jag dock för säkerhets skulle be dig höra efter direkt med skatteverket.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Ludovice
MEDLEM

Hej Joachim!

Tack så mycket för du tog dig tid att svara! 

Ja, jag delar ut merch och mina spelare kan lägga upp bilder på dessa i en kanal i min Discord, på så sätt marknadsförs ju min merchandise ytterligare. Kan dela ut det ibland utan att det är tävling, rent av i gåva, fast blir ju då marknadsföring kanske i detta syfte. Det är ju till spelare som spelar i mitt community, streamers, och liknande. 

Hej

Så länge värdet av det som delas ut inte överstiger 1 600 kr så bör det inte vara några problem.

Rekommenderar fortfarande att du hör efter med skatteverket.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim