Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JED Värmesystem
NY MEDLEM

Bokföra beslut om ändrad skatt- ej avdragsgill kostnad

Hej,

Efter bokslut och inskickad årsredovisning för 2023 fick företaget ett beslut av skatteverket om ändrad skatt.

Företaget sålde sina andelar i ett annat företag redovisade på konto 1330- kredit.

Jag valde då konto 8120- resultat vid försäljning av andelar i annat företag, för att redovisa en förlust och debiterade kontot.

Detta medförde att förlusten togs upp som avdragsgill kostnad, vilket är fel enligt skatteverket, då förlusten ej skall vara avdragsgill.

Min fråga är nu hur jag rättar upp bokföringen i efterhand, bokslutet är redan gjort och att justera den gamla årsredovisningen verkar bryta mot god bokföringssed. Hur bokför jag detta under 2024 så att bokföringen balanserar rätt och företaget inte åker på att skatta för förlusten även under 2024.

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Förlusten har du redan tagit upp så den kan inte påverka resultatet igen i 2024. Så du kan låta det vara som det är förutsatt att bokföringen av minskningen av innehavet bokfördes korrekt mot 1330 vid försäljningen.

Om skatteverket och bolagsverket inte begärt in nya uppgifter för 2023 så behöver du inte rätta till något.

/Joachim