Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jenzen
MEDLEM

Bokföra betalning av leverantör utanför EU, betalning av tulldeklaration och frakt?

Hej, mitt första inlägg här har nyss startat mitt företag och börjat satt mig in i bokföring och hur det fungerar, nu har jag dock kört fast vid min första import. 
Jag har gjort en direkt betalning till leverantör den 26sep på 786,86kr (70.50usd den 26sep) nu när jag lägger upp en leverantörsfaktura kommer den ju inte vilja matcha mot mitt kontoutdrag eftersom 70.50usd idag är ca 771kr hur gör man en sån gång? 
Fråga 2 är hur jag ska bokföra dessa betalningar det blir 1 betalning till leverantör (direkt betalning) 1 betalning till dhl för moms och tulldeklaration, samt att det kommer komma ännu en faktura på fraktkostnaden. Blir det 3 verifikationer eller behöver man baka ihop detta till en och samma verifikation? har bankkoppling och den där summan på 786,86kr vill ha något att matcha mot men osäker som sagt hur jag ska gå till väga med att lägga upp verifikationen. AB, kontantmetoden. 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Du börjar med att matcha betalningen som vanligt. Det krävs dock ett extra steg eftersom det uppstår en valutakursdifferense mellan faktura och betaldatumet. Visar med ett exempel från mitt testbolag.

Välj bokföringshändelse Betalning av leverantörsfaktura och välj den faktura betalningen avser.
Tryck sedan på knappen ny bokföringshändelse nere till höger.

Välj övriga uttag och egen kontering.

Skriv sedan in antingen konto 3960 om du gjort en vinst på valutakursen eller 7960 om du gjort en förlust på valutakursen. Tänk på att om det är en vinst kommer beloppet vara i kredit.

2. När det är tre olika betalningar/Fakturor så blir det tre olika händelser du bokför. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim