Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra biblioteksersättning från Sveriges Författarfond

Hej!

 

Jag undrar hur jag ska bokföra biblioteksersättning som jag fått av Sveriges Författarfond, vilket konto ska jag använda? Det jag vet är att den räknas som inkomst i näringsverksamhet och man ska betala skatt och sociala avgifter i form av egenavgifter på beloppet, men biblioteksersättningen är inte momspliktig. Vet inte vilket konto jag ska använda? Brukar alltid använda "försäljning av tjänst" följt av en momssats... ska jag ta konto 3044 nu då? Det är ju ingen "tjänst" egentligen, eller?

 

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Hedvig,

 

När jag söker på biblioteksbidrag hittade jag följande på Skatteverket.se - Biblioteksersättning; omsättning eller bidrag Här tolkar jag det som att biblioteksersättning som utgår från Sveriges Författarfond ska behandlas som ett oberoende bidrag som inte omfattas av mervärdesskatt. Detta rimmar ju bra med ditt förslag att använda bokföringskonto 3044 Försäljning tjänst svensk momsfri (eller ett annat konto i kontoklass 3xxx). Kontot du väljer bör ha momsrapportkod 42. Vad gäller betalning av skatt, sociala avgifter/egenavgifter betalas dessa på din firmas resultat i samband med din deklaration. 

 

Önskar dig en fin kväll!

 

/Tinna