Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas1967
UTFORSKARE

Bokföra bidrag från Kulturrådet för utebliven inkomst

Hej. Vi är en ideell förening som fått bidrag från Kulturrådet för utebliven inkomst. Jag bokförde det som försäljning, men jag tror detta är fel, så frågan är hur jag skall bokföra bidraget och eventuellt rätta till felet?

Om det inte bokförs som försäljning kan vi betala ut lön på bidraget, dvs för utebliven inkomst för de medlemmar som skulle utför uppdragen?

 

Jag är väldigt tacksam för svar.

//Thomas

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

Bidraget bokförs på konto 3980 - Erhållna offentliga stöd m.m eller på ett underkonto i denna kontoklass. Jag ser att ni använder Visma eEkonomi och jag hjälper er gärna med att korrigera detta om du återkommer med information om hur ni bokförde det från början. Gjorde ni det via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer eller går ni via Kassa och bankhändelser

Vad det gäller lönen så hittade jag in till kulturrådets egna forum, jag hittade tråden Vad är skillnaden mellan de olika stöden som ger ett bra svar. Förstår jag det rätt att ni fått stöd stöd efter corona-krisen? I det fallet skriver dem: 
I det nya stödet söker du inte för specifika intäktsbortfall, istället söker du stöd för att täcka kostnader och investeringar under hela 2020, där du i ansökan beskriver hur du drabbats av pandemin och vilka kostnader du behöver bidrag till för att klara krisen.

Jag tolkar det alltså som att detta bidrag är till för att täcka eventuella kostnader som tillkommit, lönen tänker jag bör räknas in här. Men en rekommendation är annars att slänga ett öga i deras forum eller höra av dig till kulturrådet för att säkerställa. 

Ha en fin torsdag! 🙂 
/My 
 

Hej och stort tack för ditt svar.

Jag är tacksam om vi får hjälp att korrigera. Det är bokfört via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer och bidraget från i våras är bokfört på försäljning. 

Det nya bidraget är ännu inte bokförts eftersom pengarna ännu inte är utbetalade, så den kan vi bokföra direkt på konto 3980 - Erhållna offentliga stöd m.m.

 

Stöden vi fått är "Statligt stöd för kulturevenemang som ställts in eller skjutits upp med anledning av spridningen av sjukdomen covid-19" vilket innebär stöd för intäktsbortfall. Detta borde innebära att det är ok att utbetala lön eftersom det är ett  intäktsbortfall för de som skulle fått lön.

 

Tacksam för hjälp än en gång.

//Thomas

Då ska vi se till att korrigera detta. Eftersom du gjort det manuellt så går du till Bokföring - Verifikationer och klickar på den verifikation där bidraget bokförts som försäljning - Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Nu får du markera rutan intill raden som ska korrigeras, i ditt fall är det ju försäljningskontot, en ny korrigeringsverifikation visas sedan under de valda raderna och där kan du välja att bokföra mot konto 3980 istället. Jag visar en bild nedan så blir det lättare att se, spelar ingen roll om du inte bokfört mot samma försäljningskonto som i mitt exempel. Glöm inte att ändra datumet på korrigeringsverifikationens rad, så det rättas på rätt dag. 

 

Hoppas detta underlättar hanteringen, hör av dig om något känns oklart! 🙂 
/My 

Hej. Stort tack för din hjälp. Nu har jag bokfört enligt dina instruktioner och det funkade perfekt. 

Stort tack än en gång

//Thomas