Vi har nyligen (2021) till vår ideella förening gjort ett stort inköp av maskiner som vi också har fått beslutat att vi ska få bidrag för från kommunen. Fakturan har vi redan betalt, men vårt bidrag får vi först nu under 2022. (Vi har årsbokslut kalenderåret)
Fakturan konterar jag enligt nedan antar jag.
Debet: 1220
Kredit: 1945
Bidraget blir jag dock inte klok på hur jag ska lösa. Vi vet summan vi ska få och har ett beslut på det. Men hur bokför jag detta? Har förstått att det är viktigt att bidraget och inköpet hamnar på samma år så behöver ju bokföra det på något sätt redan nu. Ska ju skriva av på anskaffningsvärdet vilket ju ska vara inköpet minus bidraget.
Stort tack på förhand och hoppas det var begripligt.
Hej,
Bokför bidraget som upplupen intäkt med beslutet som underlag. Du konterar då D1790 K1220. Då får du rätt anskaffningsvärde på maskinerna. När pengarna sedan kommer krediterar du 1790.
Då hänger jag med, stort tack för hjälpen!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.