Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rbergarn
MEDLEM

Bokföra bort lån till enskild firma

Hej,

Jag har 2 bolag, en enskild firma och ett aktiebolag

Jag behöver hjälp med avskrivning av en fordran i min enskilda firma mot aktiebolaget jag har.

Dvs det finns en skuld på konto 1388 som jag vill skriva av så hur bokför jag det?

 

Samtidigt vill jag då ta bort skulden i aktiebolaget som finns på konto 2393

 

Hur bokför jag detta?

Finns det en gräns på hur stora skulder man kan skriva av?

Anledningen till avskrivningen är att jag skall avveckla Aktiebolaget, det finns ingen verksamhet i bolaget och ingen möjlighet att få inkomst i bolaget inom rimlig tid.

 

/Roger

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Om ditt aktiebolag lånat ut pengar till din enskilda firma är det ju i princip ett lån till dig eftersom den enskilda firman är du själv. Detta skulle jag tolka som ett förbjudet lån från aktiebolaget. Det ska då antingen betalas tillbaka i sin helhet eller beskattas som lön till dig i aktiebolaget. 

rbergarn
MEDLEM

Hej,

 

Och nu är det inte så utan precis tvärtom, dvs enskilda firman har lånat ut pengar till aktiebolaget.

MVH

Roger

Hej!

 

Jag hoppar in i din tråd för att du skall få svar. Jag skulle säga att det inte finns något direkt vägledning kring hur stor en skuld får lov att vara gällande att skriva av den, utan att det är något som är mellan de som lånet är mellan. Om AB:t inte längre finns så kan ju inte heller fordran finnas kvar, frågan är mer om hur detta skall påverka det skattemässiga resultatet om skulden skrivs av men inga pengar betalas tillbaka. Detta gäller både i enskilda firman och i AB:t. Här får jag hänvisa till Skatteverket för vägledning kring det, då jag inte kan hitta några direkta vägledningar som förklarar det. Det är möjligt att det kan gå under gåvoreglerna, dvs att man anser att den enskilda firman ger dessa pengar som en gåva till aktiebolaget och att det därmed inte är avdragsgillt respektive skattefritt, men det kan bli lite annorlunda i och med att enskilda firman inte är en juridisk person och det därmed ses som att du som aktieägare har lånat ut dessa pengar. 

 

Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra i forumet med samma funderingar. 

Ha det fint!

 

Josefine