Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fast70
MEDLEM

Bokföra byte av leasingbil

Hej,

 

Kan någon hjälpa mig med detta?

 

En ny leasingbil har tagits ut och den tidigare leasingbilen har lösts mot förhöjd leasing.

Den förhöjda leasingavgiften på nya bilen är 181 250 kr.

 

Värdet på leasingbilen som har lämnats in hade ett värde ett högre värde 181 250 och jag har fått

42 611 kr utbetalt.

 

Den första leasingbilen hade ingen förhöjd leasing kvar på konto 1720 och den har under åren bokförts på konto 5615

 

Hur ska jag bokföra detta?

 

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. På din information så låter det som att du inte löst ut bilen innan, utan att du bytt in den hos en bilhandlare som de i sin tur löst in leasingen och betalt ut mellanskillnaden. Detta är en av de mer komplicerade områdena inom lösen av leasing rent momsmässigt vilket du kan läsa om här

 

I princip så blir det att man säljer "rätten" att lösa leasingbilen till det priset till bilhandlaren, vilket gör att det inte går under de normala reglerna med moms. Detta bör betyda att man alltså skall redovisa 25% full moms på försäljningen, oavsett om man haft hel eller halv avdragsrätt på ingående moms under leasingperioden. 

 

Om det är så, och att du fått 42 611 utbetalt och sedan betalt den första förhöjda leasingavgiften så bör det kunna hanteras som följande:

 

Försäljningen/inbytet:

 

193X med 42 611 i debet

39XX med 34 088,8 i kredit

2611 med 8 522,2 i kredit

 

Inköpet/nya leasingen:

 

193X med 181 250 i kredit

1720 med 163 125 i debet

2641 med 18 125 i debet

 

Här antog jag att du har 50% avdragsrätt på momsen på den nya bilen. Om du känner dig osäker kring hanteringen så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en konsult som kan få bättre insyn i din bokföring och underlag och ge mer specifik hjälp till dig. 

 

Ha det fint!

Josefine