Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

goranl
MEDLEM

Bokföra donation

Vi är en förening som tillverkat och sålt fågelhålkar. Behållningen ska gå till Värdens Barn. Redovisningen dit sker i höst. På vilket konto lägger jag pengarna under tiden?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Vilket fint intiativ! Även om tanken är att pengarna skall doneras så är det ingenting man redovisar förrän ni faktiskt har donerat pengarna. Så du bokför försäljningen precis som vanligt mot ett 3XXX konto, och när ni sedan donerar detta så bokförs det mot tex konto 6993. Om ni redovisar till Skatteverket så är oftast gåvor ej avdragsgillt vilket betyder att det alltså inte får påverka det skattemässiga resultatet. 

Ha det fint. 

 

Josefine

Förlåt ett par dumma frågor! Jag bokför alltså 1941 i debit och 3xxx i kredit. Sen vid donation bokför jag 1941 i kredit och 6993 i debet. Hur får jag bort summan i 3xxx?

/Göran 

Hej igen!

 

Ja precis det stämmer. Du skall inte boka bort summan från 3XXX eftersom  detta skall motsvara er intäkt. Dock så kommer ni även ha en kostnad för donationen på konto 6993 som bokför bort intäkten förutsatt att det då är samma summa. Det skall dock särredovisas eftersom försäljningen är en del och donationen en annan.

 

Ha en fin helg.

Josefine