Har försökt att läsa all trådar om att bokföra egen insättning men inte hittat mitt problem som jag tycker skulle vara väldigt rakt på sak så jag hoppas någon kan hjälpa mig.
Jag har ett nystartat AB och för att täcka kostnader behövde jag göra en egen insättning på mitt företagskonto. Hur bokför jag detta? När jag fått betalt vill jag att AB ska betala tillbaka dessa pengar till mig så det borde ju bli en skuld någonstans som sedan ska betalas åter.
Tack på förhand!
Maria
Hej, spinner vidare om samma frågeställning. Hittar dock inte konto 2893 bland förslagen som dyker upp. Valt Bokföringshändelse . Övrig instättning och Bokföringsförslag - egen kontering, var felar det?
Hej
Det stämmer att det skall bokföras upp en skuld till personen som lagt ut pengarna när utlägget sker. Denna skuld skall sedan bokföras bort när ersättningen för utlägget betalas ut. Tänker att jag visar med ett enkelt exempel på hur detta hanteras.
1. Den 1/9 har ägaren till aktiebolaget lagt ut 500 kr på förbrukningsmaterial.
Detta bokförs då under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation i eEkonomi på följande sätt .
2. Idag den 8/9 återbetalas de 500 till ägaren från företagskontot och då konteras detta under kassa och bankhändelser på följande sätt.
Hoppas detta klargjorde hanteringen av utlägg. Skulle du ha ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma.
Ha en fortsatt fin Fredag och en trevlig helg när vi kommer dit.
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.