Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra egen insättning i AB

Har försökt att läsa all trådar om att bokföra egen insättning men inte hittat mitt problem som jag tycker skulle vara väldigt rakt på sak så jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag har ett nystartat AB och för att täcka kostnader behövde jag göra en egen insättning på mitt företagskonto. Hur bokför jag detta? När jag fått betalt vill jag att AB ska betala tillbaka dessa pengar till mig så det borde ju bli en skuld någonstans som sedan ska betalas åter. 

Tack på förhand! 
Maria

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du krediterar ett konto som heter 2893 Skuld till närstående/ägare

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag brukar bokföra på konto 2891, "Skuld närstående" eller "Skuld ägare". Kontot får aldrig ha debetsaldo.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabba svar! 
malin66
UTFORSKARE

Det enklaste är att lägga upp ett avräkningskonto på konto 2893, som man sedan räknar av emot när man tar ut pengarna igen. Detta konto kan man använda för att fylla på så att likviditeten funkar. Notera att företaget får vara skyldig dig pengar, men du får aldrig vara skyldig företaget, det skulle vara ett s.k förbjudet lån, så man får hålla lite koll på detta konto så man inte tar ut mer än man satt in. det finns andra sätt att tillföra kapital, t.ex genom aktieägartillskott, men det är lite mer komplicerat. Det är bra att prata med en revisor om dessa alternativ så att du inte har förbrukat ditt aktiekapital mer än tillåtet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Malin! Det var för att täcka likviditeten, just för att inte förbruka aktiekapitalet. 
Maria

Jaha, då förstår jag. Det hjälper då dessvärre inte med en sådan typ av insättning (konto 2893) för att täcka upp aktiekapitalet, eftersom det kommer att bokföras som en skuld till dig och därför inte påverka balansräkningen i den riktning du vill. Jag vet ju inte hur insatt du är i bokföring och att läsa balansräkningen, men du kan räkna in bokfört värde av inventarier och varulager mm i kapitalet så det behöver inte vara rena pengar på banken. Men detta vet du säkert redan. 

Man kan i vissa fall upprätta en kontrollbalansräkning när man upptäcker att aktekapitalet är till hälften förbrukat, där man får räkna ut det verkliga värdet på tillgångar, inventarier och lager istället för det bokförda värdet. En sån kan visa att det egentligen inte är förbrukat. 

Om ditt AB verkligen riskerar att hamna under gränsen så kan det vara det ett Aktieägartillskott du behöver göra. Det påverkar det balanserade resultatet i företaget, men det är viktigt att det bokförs korrekt. 

Läs mer i den skrivna hjälpen här på Visma om Aktieägartillskott om de olika typerna av som finns och skillnaderna för hur det kan betalas tillbaka. 

Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen! Jag uttryckte mig nog lite dåligt. Jag behövde pengar att betala med medan jag inväntade betalning från kund. Och jag vill inte röra mitt aktiekapital.
Så är det då 2893 som gäller? 
Tack för hjälpen!
Maria

Hej, spinner vidare om samma frågeställning. Hittar dock inte konto 2893 bland förslagen som dyker upp. Valt Bokföringshändelse . Övrig instättning och Bokföringsförslag - egen kontering, var felar det?

Fd medlem
Inte tillämpbar

ja

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

tack 🙂
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att det skall bokföras upp en skuld till personen som lagt ut pengarna när utlägget sker. Denna skuld skall sedan bokföras bort när ersättningen för utlägget betalas ut. Tänker att jag visar med ett enkelt exempel på hur detta hanteras.

1. Den 1/9 har ägaren till aktiebolaget lagt ut 500 kr på förbrukningsmaterial. 

Detta bokförs då under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation i eEkonomi på följande sätt .

1.png

 

2. Idag den 8/9 återbetalas de 500 till ägaren från företagskontot och då konteras detta under kassa och bankhändelser på följande sätt.

2.png

Hoppas detta klargjorde hanteringen av utlägg. Skulle du ha ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma.

Ha en fortsatt fin Fredag och en trevlig helg när vi kommer dit.
Joachim