Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra egen insättning

Hej!

Jag har gjort en insättning på mitt företagskonto från mitt privatkonto. Nu tänkte jag bokföra detta och jag får inte till det och vet inte vad jag gör för fel. Jag testade gå in på Kassa - och bankhändelser, klickade på ny bankhändelse och försökte importera kontoutdraget, men inget hände.

Då tänkte jag att jag kanske kunde göra en manuell verifikation och använde mig av konto 2018 och 1930 där jag angav summan för insättningen i debet på 2018 och kredit på 1930, då kom det upp ett meddelande om att programmet avråder mig från att bokföra manuellt på detta konto, råkade klicka mig vidare så att det bokfördes ändå. Hur gör jag nu?

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Börja med att gå in på verifikationen och under Åtgärder skapar du en korrigeringsverifikation. Klicka bort båda raderna och bokför så att posten i princip nollas bort.

 

Om du måste skapa dina Bankhändelser manuellt så gör en sådan med datum. Egen insättning och Belopp. Sen matchar du den. Observera att bokföringen ska vara 1930 Debet och 2018 Kredit.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för svar! Upptäckte precis att jag skrev fel här i inlägget, jag hade bokfört 1930 Debet och 2018 Kredit från början, så nu när jag gjorde en korrigeringsverifikation så blev det tvärtom, se bilder nedan:

 

jennyeriksson90_0-1660492440709.png

jennyeriksson90_1-1660492470635.png

 

Vet inte om jag tolkade det här med att "klicka bort" raderna korrekt, jag var tvungen att kryssa i dem för att kunna klicka på "Bokför", och raderna hade gråa minus-tecken som inte gick att klicka på:

jennyeriksson90_2-1660492890249.png

 

Jag känner att jag strulat till det för mig själv nu, måste jag göra en till korrigeringsverifikation nu för att återställa det som det var från början?

Hej

 

Korrigeringsverifikationen fungerar så att när du klickar i en ruta läggs en motbokning automatiskt ut och den kan du inte ändra på. Som du ser så tar ver 12 och ver 13 ut varandra och du har korrigerat bort den manuella verifikationen ver 12.

 

Min tanke var att du nu skulle lägga in transaktionen som en Bankhändelse och matcha som egen insättning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Aha, då är jag med, tack! 🙂 Nu när jag gick in för att lägga in transaktionen under "Kassa- och bankhändelser" ser jag att den manuella verifikationen finns där, borde inte den ha försvunnit med tanke på korrigeringen jag gjorde? 

 

jennyeriksson90_0-1660504709100.png

 

Hej

 

Vet inte om jag strulat till det för dig men din första fråga antydde att den första transaktionen inte gick att registrera som Bankhändelse utan gjordes som Manuell verifikation. På din bild ser det dock ut som att ver 12 är bokförd som Bankhändelse men att korrigeringen är gjord som Manuell verifikation och därmed inte syns.

 

Hoppas att du fått ordning på insättningen och att kontot stämmer.

 

Om du vill kontrollera allt via telefon ringer du mig på 070-3749439.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK