Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gabbisen
MEDLEM

Bokföra egenuppfödd tik

Hur bokför jag en tik jag själv fött upp?

Hon hade kunnat säljas för 22000kr men jag har valt att spara henne själv. Huruvida hon ska säljas eller användas i kenneln vet jag först vid 2 års ålder ca. Hur hade ni bokfört detta?

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Djurtillgångar är alltid lite kluriga då de både kan anses som omsättningstillgångar alternativt anläggningstillgångar. Det handlar vanligtvis om vad ens avsikt är, dvs om man planerar att använda hunden som avelshund eller för att säljas vilket kan vara svårt att avgöra i vissa fall. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning kring hur du skall tänka och till vilket värde du skall bokföra det till. Det borde vara marknadsvärdet som man utgår efter, men man utgår efter reglerna som finns för respektive tillgång. Dvs om hunden skall anses som omsättningstillgång (vara) så utgår man efter reglerna för varulager och anses den som en anläggningstillgång så utgår man efter de reglerna. 

 

Ha det fint!

Josefine

Gabbisen
MEDLEM

Hej!
Jag har nu fått svar från skatteverket att den egenuppfödda valpen ska liksom avelshundarna läggas som anläggningstillgångar då planen är att använda samtliga i avel. Inköpen av hundarna skriver jag av direkt vid inköpet då de understiger ett halvt prisbasbelopp.
Men nu ska jag lägga in den egenuppfödda valpen som anläggninstillgång och inventare. Nu blir jag fundersam på anskaffningsvärdet. Om jag sålt henne hade hon kostat som sina syskon 18000kr ex moms. Är det själva anskaffningsvärdet? Kostnaderna för att tillverka henne har ju egentligen redan dragits av i bokföringen redan. Eller ska jag räkna ihop alla kostnader det kostat för "tillverkningen" och dra av min ev vinst jag gjort vid försäljning och då är det själva anskaffingsvärdet så man landar på kanske 10.000kr istället?

Hej @Gabbisen

Tack för ditt förtydligande. Vill bara kika in och säga att vi har sett din tråd och kommer att bemöta den under nästa vecka. 

 

Trevlig helg!

/Tinna

Hej igen!

 

Okej vad bra att du fick svar kring detta. Anskaffningsvärdet bör bli det marknadsmässiga värdet skulle jag säga, men som jag skrev i mitt tidigare svar så är detta något du får kontrollera med Skatteverket också. Det kan också gå på de vanliga reglerna för egentillverkade anläggningstillgångar, vilket du kan läsa om värderingsregler för här. 

 

Det finns tyvärr inte så mycket vägledningar kring just detta, vilket gör att det är svårt att ge råd kring. 

Ha det fint!

 

Josefine