Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Yohanna_a
UTFORSKARE

Bokföra elektronikförsäkring från annat EU-land

Jag har tidigare försäkrat min drönare via ett svenskt försäkringsbolag som var mellanhand mellan ett försäkringsbolag i Nederländerna. Nu har denna mellanhand avslutat verksamheten och meddelade försäkringstagarna att teckna försäkring på annat sätt, och hänvisade till företaget i Nederländerna. Eftersom jag tidigare haft med dem att göra i samband med ett försäkringsfall tänkte jag att jag kan ju lika gärna fortsätta ha min försäkring kvar direkt hos dem och det var väldigt smidigt att teckna om när det förra året löpte ut. Frågan är bara hur jag bäst bokför detta? Jag betalade med kort och fick ett kvitto, ingen moms/VAT vilket jag antar beror på att det är inom EU samt att det är en försäkring (dvs momsfritt). Tidigare har jag bokfört försäkringen under 1930K 6311D när det betalades i SEK till den svenska filialen, men nu har jag betalat i EUR (€ 183.08) och det drogs 2184,34 SEK från mitt företagskonto (jag bokför med kontantmetoden). Kan jag bokföra som vanligt så att det blir 1930K 2184,34kr 6311D 2184,34kr? Behöver jag på något sätt specificera att det är ett köp från ett annat EU-land? Hur blir det med omvänd skattskyldighet, skippar man detta med tanke på att det gäller en försäkring som ju är momsbefriat inom Sverige? Tack på förhand!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan bokföra det som vanligt på konto 1930 och 6310. Då försäkringar som du själv skriver är momsfria så behöver ingen omvänd skattskyldighet redovisas då detta enbart gäller på momspliktiga varor och tjänster.

/Joachim