Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rbergarn
MEDLEM

Bokföra elräkning som ger utbetalning pga egen produktion

Hej,

 

Hur skall man bokföra en Elräkning där man skall få pengar eller har innestående pengar hos elbolaget?

Jag har använt el för 74,17:- moms utgående 18,79

Jag har producerat EL för 499,64:- moms ingående 114,3

En kostnad till bolaget för att de säljer el om 42,55 moms utgående 3,32

En årskostnad för produktion El på 15:- ingen moms

 

Jag har alltså till godo som det står 367,01 moms ingående 91,76

 

Men hur bokför jag en räkning med tillgodoresultat?

 

MVH

Roger

 

8 SVAR 8
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Roger! 

Ska absolut försöka hjälpa dig med detta men har lite följdfrågor som jag behöver svar på innan för att allt ska bli rätt och riktigt för dig. 🙂 

 

Funderade på ditt tillgodobelopp, är det detta belopp på 367,01 det fullständiga beloppet eller beskriver du exklusive moms så totalbeloppet är 458,77? 
Liknade fråga uppstår på övriga belopp. Är till exempel 499,64 inklusive eller exklusive momsen på 114,3? 

 

Jag misstänker att det bör vara tvärtom gällande utgående och ingående moms men vill dubbelkolla. Till exempel den använda elen på 74,17 kr tolkar jag som en kostnad, då är det ingående moms. Lika så på övriga belopp. Vill gärna ha detta bekräftat också. 

 


Återkom gärna med lite mer information så kikar jag vidare på det! 
/My 

 

 

 

Hej,

 

Försöker skriva lite mer info då:

Jag har köpt El för 75,17 (skrev visst fel tidigare)  moms på det 18,79

Här finns också en månadsavgift på 15:- inbakad

Så de vill ha 94:- av mig (75,17;- plus moms 18,79)

 

Sedan har jag producerat El som sålts via dem för 499,64 med moms 114,30:-

Här finns en avgift/påslag inbakad de tar betalt per kwh om 42,45:- som har moms 3,75

Samt en månadsavgift om 15:- som är momsfri

Så jag har sålt el för 553:- (442,19 plus moms 110,55;-)

 

De kommer alltså att sätt in 553 - 94= 459:- på mitt konto

Hoppas ovan räcker som mer information

 

MVH

Roger

 

 

Hej igen, 

Jag ska försöka punktera upp det nedan så vi får klarhet i vad som gäller. 

 

Insatt belopp: 459:-

 

Köp av el
Totalt: 94:-
Varav ingående moms: 18,79

 

Nedan delar jag upp försäljningen med avgifterna/påslagen som du skrev som ett totalbelopp på 499,64 eftersom det kommer beröra både utgående och ingående moms samt olika bokföringskonton för försäljning och försäljningsavgifterna. 


Producerad el
Försäljning totalt 553:-
Varav utgående moms 110,55

Försäljningsavgifter
Totalt: 57,45
Varav ingående moms: 3,75 (15 kr momsfritt)

 

 

Dessa belopp går inte riktigt ihop när jag försöker bokföra, det balanserar inte och jag får en differens på 61,42. Vill du kontrollera dina belopp igen eller om du kanske har en bild på själva fakturan? Kan ju också vara att jag missförstått något så då får du gärna förtydliga. 

/My 

Hej,

 

Här kommer fakturan

 

/Roger20200618_115443_1.jpg20200618_115500_2.jpg

Hej igen! 

Jag ville bara flika in i tråden och berätta att jag tillsammans med ett par kollegor kikar på det, inte helt enkelt så därav tar det lite extra tid denna gång. Jag hoppas återkomma med lite nyttigare information till dig imorgon, men så du vet att jag inte glömt bort dig. 🙂 

/My 

Nu har jag försökt få fram så mycket information jag bara kan och bollat med mina kollegor kring din fundering. Det första du behöver göra är att kolla med Skatteverket så du får dra momsen, det är viktigt innan du går efter mitt konteringsförslag nedan. 

 

Med förutsättning att momsen får dras av så är bokföringsförslaget att du bokar en intäkt med tillhörande utgående moms och en kostnad med tillhörande ingående moms.

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 459  
30XX - Försäljning av el (Konto beror på momsavdrag)

 

442,19
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%

 

      110,55
5310 - El för drift

         75,17

 

2641 - Debiterad ingående moms

         18,79

 

3740 - Öres- och kronutjämning

 

0,22

 

Hoppas detta kommer hjälpa dig på vägen nu. 🙂 
Ha en härlig onsdag! 
/My 

Hej,

 

Ser ok ut men eEkonomi vill inte släppa igenom den eftersom det är en faktura och den vill bokföra 75,17 eller en avgift att betala under konto 2440

Hur får jag bort den så att det blir balans i konteringen?

 

MVH

Roger

 

Ja, här blir det lite speciellt eftersom det är en leverantörsfaktura men du får betalt. Du kan under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura lägga upp denna faktura, men eftersom du fått pengar får du markera Kreditfaktura uppe till höger när du skapar den.

Här är ett exempel: 

kredit.PNG

 

Ser att du har en aktiv bankkoppling och då går du till Kassa och Bankhändelser för att bokföra betalningen. Klicka på Matcha på händelsen det gäller - välj bokföringshändelsen Betalning av krediterad leverantörsfaktura - välj fakturan i listan och Bokför

 

/My