Hej.
Sitter här och funderar hur jag bokför en Swish återbetalning till en kund.
Är det genom en kreditfaktura eller finns det något annat sätt?
Hur gör jag?
Tack på förhand
Caroline
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Om det gäller en kreditering av tidigare försäljning så låter det rimligt att skapa en kreditfaktura ja. Hur man gör det kan du läsa om här. Oavsett så bör det bli en kreditering av tidigare försäljning om det inte är så att du fått en överbetalning tidigare från kund som du nu betalar tillbaka. Då bör du istället ha något belopp på ett skuldkonto som du nu använder när du återbetalar det för att visa att skulden till kunden försvunnit.
Ha det fint!
Josefine
Jag var lite otydlig i min fråga ser jag nu 🙈
Kunden gjorde ett köp, men fick inte avdraget den rabatten som hon skulle få. Så jag återbetalade henne 40kr via swish (som hon valde som betalmedel)
Då kom den återbetalningen som en egen bankhändelse. Jag har redan bokfört hennes köp på 308kr (som är summan innan återbetalningen)
Hur gör jag nu med den nya bankhändelsen på -40kr
Vänliga Hälsningar
Caroline
Hej igen!
Ah okej då förstår jag. Det blir samma sak oavsett, eftersom det skulle vara en rabatt men ingen drogs vilket jag antar inte heller syns på själva fakturan. Då bör en kreditfaktura på rabatten skapas och matchas mot återbetalningen för att visa att det är återbetalat.
Oavsett hur du väljer att hantera det i programmet så skall det rent bokföringsmässigt bli en minskning av den tidigare bokförda intäkten samt moms, eftersom du betalar tillbaka 40 kr av de tidigare inbetalda 308 kr. Huruvida du skall göra en kreditfaktura eller inte beror på om originalfakturan visade rabatten och var korrekt eller inte. Om den inte är korrekt utan visar en försäljning på 308 kr så behöver du göra en kreditfaktura och även skicka den till kunden.
Ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.