Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra en realiserad vinst efter transaktioner med aktiefonder. - eEkonomi

Jag har en HB. De pengarna som jag hade till godo (i periodiseringsfond) har jag investerat i aktiefonder. Enligt årsbesked 2015 som jag fick från banken, har jag realiserat en vinst på 60 000 sek, som i "normal fall" skulle påverka min balansräkning och resultat. Hur bokför jag dessa pengar under 2014?
3 SVAR 3
Annie Sten
ANSTÄLLD

Hej ION!

Är det handelsbolaget som äger aktiefonden eller är det du som privatperson?

Är det handelsbolagets aktiefond kan du läsa mer i vår tidigare tråd - Bokföra aktieutdelning (Steg för steg)

För som jag förstår det så har du satt av till periodiseringsfond tidigare år - återfört det nu och med de pengarna investerat i aktiefonder. På dessa aktiefonder har du nu gått med vinst och vill boka själva utdelningen. Det som gör mig lite fundersam är att du vill bokföra på 2014. Förklara gärna lite närmare så ska vi se om svaret blir annorlunda. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annie,

Aktiefonderna tillhör HB. 
Jag har varit på länken som du har föreslagit mig men verkar inte passa mitt fall!
Jag har tänkt bokföra kapitalet i aktiefonderna:
D1930: 400 000 sek
K1810: 400 000 sek (Jag valde 1810 därför att det är en tillfällig placering, annars är det 1350.)

Sedan när jag har gjort under året visa transaktioner (sälj/köp/byte) fick jag från banken ett årsbesked 2015, som sammanfattar resultatet, i mitt fall har jag realiserat en kapitalvinst på 30 000 sek som jag tänker bokföra så:
D1810: 430 000 sek
K1930: 400 000 sek
K8350: 30 000 sek (Vinst som redovisas sedan i slutdeklaration för 2015 under "övriga intäkter" pct. 3.15)

Är det rätt?

Ion Batrane
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej Ion!

I den här tråden har Joakim beskrivit flödet och din kontering ser rätt ut.
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/1i90xy5t3e2vy

/Adelina