Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ejvor_
UTFORSKARE

Bokföra extra pensionsinbetalningar på 2021

hej

gjorde extra pensionsinsättningar till 2 pers i vårt AB. gjorde det samma dag samma tid, direkt efter varandra. nu ser jag att en har bokförts på banken den 31/12-21 och den andra 1/1-22, men transaktionsdatum står som 31/12 på båda. meningen var ju att göra extra inbetalning för 2021. kan jag ändå bokföra detta på 2021 och i så fall hur?

mvh Ejvor

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

 Hej!

 

Tack för din fråga. Det brukar alltid bli knepigheter vid årsskiften just då banken har två datum, transaktionsdatum dvs när händelsen inträffade och bokföringsdatum, när pengarna drogs. Det finns egentligen inget riktigt rätt eller fel med vilket man följer men man skall vara konsekvent. Så brukar händelserna bokföras enligt transaktionsdatum så bokför du dessa på transaktionsdatumen. Om du bokför per bokföringsdatumet så kan du ändå få in själva pensionskostnaden i 2021, då bokför du den händelsen manuellt mot 2440 leverantörsskulder i kredit och mot lämpligt motkonto/konton i debet. När du sedan bokför dragningen i 2022 så kan du bokföra den händelsen mot 2440 debet och 193X kredit och får så sätt bort skulden i 2022 men kostnaden hamnar rätt. 

 

Jag skulle dock säga i detta fallet att det är helt okej att bokföra båda i 2021 ändå, eftersom den andra har datum 1/1 så är det inte större skillnad även om du bokför per bokföringsdatum vanligtvis.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine

ejvor_
UTFORSKARE

stort tack för snabbt svar /mvh ejvor