Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

forestav
MEDLEM

Bokföra faktura från Visma Amili (inkassohantering)

Hej! Någon som skulle vilja hjälpa till med bokföring av denna faktura?
Situationen är enligt följande:
  • En kund betalade inte fakturan, och Visma Amili drev då in det inkassoärendet.
  • Kunden betalade mig fakturan, innan de betalade Visma Amili. Jag har alltså fått en överbetalning på 1250 SEK. Och från Visma Amili fick jag 1267,08 (1250 SEK + 17,08 i ränta) 4 dagar senare.
  • Kunden har fortfarande en skuld på 192,08 SEK från Visma Amili (inkassot). Eftersom kunden har överbetalat till mig har jag fortfarande 1250 SEK för mycket på kontot, och jag kom överens med Visma Amili att de fakturerar mig detta så att vi bokar en del av överbetalningen mot dessa kostnader och återbetalar resten till kunden.
  • Så kunden ska betala 192,08 SEK till Visma Amili, vilket fakturerats mig, och jag överför sedan resterande 1057,92 SEK till kunden.
  • Det lämnar 254,58-192,08 = 62,5 SEK som mitt bolag är skyldig till Visma Amili, om jag förstår det korrekt.
Har aldrig hållit på med inkassofakturor innan, och speciellt inte med överbetalningar, så uppskattar all hjälp jag kan få!
460522444_491901553734593_2763704129892266513_n (1).png
4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bokför den fakturan på följande sät.



/Joachim

Hej Joachim!

 

Tack för hjälpen! Hur gör jag med överbetalningen (dubbelbetalningen) från kunden? De betalade ju mig 1250 kr, men också Amili. Och jag har då bokfört Amilis inbetalning till mig mot fakturan, och kundens betalning enligt följande:

1930 Debit 1250 kr

2999 Kredit 1250 kr

 

Är det bara att vända på konteringen ovan, och föra över 1250 kr till kunden? Eller behöver jag göra något annat relaterat till fakturan ovan?

Hej

Du återbetalar summan till kunden och bokför även återbetalningen mot konto 2999 så kommer in och utbetalning ta ut varandra och i slutändan inte påverka något.

/Joachim

Tack så mycket Joachim!