
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra faktura på leasingbil
Hej,
Jag har läst många liknande frågor här på forumet, men ändå inte riktigt blivit klok ändå på hur jag ska bokföra den första fakturan på leasingbilen (Lätt lastbil, klassad som personbil av skatteverket). Vi hade en lätt lastbil som inbyte, den fick vi 93750kr för, därav "inbetalningen".
Min faktura ser ut så här:
Första förhöjd leasingavgift: 75000
Inbetalning: -93750
Förskottskostnad: 342 (vi hämtade bilen 2 dagar i förväg)
Leasingavgift (mars) 2890
Uppläggningsavgift: 595
Fakturaavgift: 55
Moms: 19721
Totalt: 4853
Finns det någon som har erfarenhet av hur man bokför detta på rätt sätt i vårt lilla aktiebolag med kontantmetod?
Kan jag "klumpa ihop" alla kostnader som har med leasing att göra och lägga in som leasingkostnader? Eller blir det helt fel?
/Kristina

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Mikael

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Den bokförde jag såhär:
1240 Kredit 100000
1249 Debet 27799
1680 Debet 93750
3973 Kredit 21249

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
!)
Boka om fordran för den första förhöjda hyran på den nya bilen - mitt konteringsförslag bygger på att du är momsregistrerad
Debet 1710 84 375 (du får bara lyfta 50 % av ing moms på första förhöjd hyra)
Debet 2640 9 375
Kredit 1680 93 750
2)
Kredit 1930 4853:-
Debet 2641 485:-
Debet 5615 3251:-
Debet 1117:- Avgifter (eller 5615, välj själv)
50 % av ingående moms avdragen
Mikael

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Mikael

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Men nu när jag satte mig med detta idag igen så måste jag dubbelkolla så jag inte gör fel när jag tar tag i detta. Du föreslår alltså två konteringar, eller hur? Nr 1, och sedan nr 2. Jag bara dubbelkollar nu så att jag inte missuppfattar dig och strular till det för mig.
/Kristina

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Mikael

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Kontering leasad skåpbil, snälla hjälp.
Vi har precis köpt en Caddy som vi ska använda i vår verksamhet dagligen.
Upplägget är på leasing och totala värdet på bilen är 105000SEK ink.moms.
Vid leverans av bilen har vi betalat 35000SEK plus moms som egen kontant insättning.
43750SEK med moms.
Momsen säger bilhandlaren att vi kan dra 50% av hela momsen.
Upplägget på leasingen är på 36månader och vi ska betala 718SEK/månad plus moms.
Med moms 898SEK/månad. Restvärdet är satt till 30000SEK.
Uppläggningsavgift 495SEK, fakturaavgift månad 59SEK.
Kontantinsatsen är ej belånad och betalad av företagets kassa.
Hur ska hela affären konteras, väldigt tacksam för svar 🙂
DS
Vi har även fått faktura på fordonsskatt för period juni-nov 2018 1542SEK samt försäkring för period juli-sista januari. (Första premieavgiften är 3351) kontering?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hejsan!
Jag har en leasing bil i företaget.
Första förhöjda fakturan är på 64.625kr och momsen 12.925kr
Detta bokförde jag som följande
Kredit 2440 - Leverantörsskulder 64.625kr
Debit 1720 - Förutbetalda leasingavgifter, kortfristig del 58.162,50kr
Debit 2641 - Ingående moms 6 462,50kr
Första fakturan med månadsleasingen blir jag inte klok på.
Fakturan
Extra leasing exkl moms 51.700kr
Interimleasingavgift 4179,6kr
Leasingavgift 4644kr
Uppläggningsavgift 595kr
Administrationsavgift 55kr
Tidigare inbetald extra leasingavgift inkl moms -64.625kr
Moms 25,00% på kr 61.173,60 15.293,40
Jag har gjort såhär:
Debit 1720 - Förutbetalda leasingavgifter, kortfristig del 51.700kr
Debit 5615 - Leasing av personbilar 10.007,8kr
Debit 6570 - Bankkostnader 595kr
Debit 3540 - Faktureringsavgifter 55kr
Kredit 2440 - Leverantörsskulder 64.625kr
Debit 2641 - Ingående moms 2368,4kr
Det blir en diff på 101kr.
Tycker det är supersnurrigt. Fattar inte hur jag ska göra.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Mitt svar till han är att. Fakturan var på 11.842kr
Momsen är på 15.294,4kr
Där det blir snurrigt är om man ska ta med den tidigare inbetalda leasingavgiften samt extra leasingavgiften?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Kontera för den förskottsbetalda hyran
Kredit 1930 64 625 (tidigare betalt första förhöjda leasingavgiften)
Debet 2641 6 463 ( halv moms på leasingavg)
Debet 1720 58 162 ( förutbetald leasingavgift som kostnadsförs fördelat på leasingavtalets löptid, t ex 36 månader á 1 616 kr per månad i 35 månader och 1 602 kr den 36:e månaden)
För fakturan på 11 842 kr
Kredit 1930 (eller 2440) 11 842
Debet 2641 1 184
Debet 5615 10 658
Du får bara lyfta 50 % av den ingående momsen
( 6 643 + 1 184 =7 647 kr, jämför med momsbeloppet totalt på fakturan )
eftersom kostnaderna hänger ihop med leasingavtalet.
Mikael
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Om jag gör som ovan diffar det 650kr
Kolla min egen tråd om detta som blev ihopslagnen med denna. En man gav mig ett svar
Kredit 2440 11842kr
Debet 2641 1265,45kr
Debet 5615 4702,05kr
Debet 5615 5224,5kr
Debet 6570 595kr
Debet 3540 55kr
Efter att kollat lite verkar det som det är uppbyggdt att halva momsen på båda 5615 kontorna men hela momsen på 6570 & 3540.
Om jag inte räknat fel.
Då blir differensen okr iaf
Även om jag får ett svar vill jag veta hur man tänkte och kom fram till det så jag vet det till nästa gång

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Mikael
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
det diffare 650kr
ska jag dra av det på 5615 debet 10 658kr om jag vill registrera bankkostnader och faktureringsavgifter separat?
när du skrev 10 658 var dessa inräknade där misstänker jag?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Fakturabeloppet minus den avdragsgilla momsen ger beloppet 10 658.
Vill du fördela kostnaden på fler konton får du tänka på att lägga på 12 5 % (halva momsen ) på de belopp som anges på fakturan exklusive moms.
T ex Uppläggningsavgiften 595 kr blir då 669 kr att omföra med den halva momsen tillagd.
Mikael

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag skulle boka så här
konto debet kredit
2240 levskuld 11 842,00 kr
2641 ing moms 1 184,20 kr
5615 leasing 4 702,05 kr
5615 leasing 5 224,50 kr
6570 bankkostnader 61,88 kr (eller på 5615 leasing)
6570 bankkostnader 669,38 kr (eller på 5615 leasing)
ovan är samma som Mikael skrev i sitt första svar (förutom att det är fler rader 5615/6570 istället för en summa på 5615 och ingen öresavrundning - valfritt hur man bokar det)
Jag skulle nog ta allt på konto 5615 så är det lättare att se vad leasingkostnaden är för företaget, 1 eller flera rader är en smaksak
bifogar bild nedan på hur jag tänkt jag skulle spara den med fakturakopian så jag kommer ihåg när jag går tillbaka och kollar av någon anledning.
obs första fakturan
Kredit 2440 - Leverantörsskulder 64.625kr
Debit 1720 - Förutbetalda leasingavgifter, kortfristig del 58.162,50kr
Debit 2641 - Ingående moms 6 462,50kr
Första fakturan ska fördelas på 36 mån enligt vad Mikale skriver tidigare i tråden
nedan bild på hur siffrorna hänger ihop för mitt förslag till kontering

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej. Hur jag ska bokföra leasing lätt lastbil. Första inbetald jag har gjörd med kort.
1. kontantnota
avser första förhöjda leasingavgift 46 000
moms 11 500
total 57 500
2. första katura:
Extra leasingavg exkl moms 46000
Interimsleasingavgift 1543
Leasingavgift 2573
Uppläggningavgift 49
Tidigare inbetald extra leasingavgift inkl moms -57 500
moms 25% på 50641,80 12660,45
Öresavrundning -0,25
Total i SEK 5802
3. Faktura faktura varje månad:
leasingavgift 2573
administrationsavgift 49
moms 25 % på 2622 655,51
öres 0,49
total 3278
Tack.
