Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rawgrr
MEDLEM

Bokföra faktura + påminnelse, faktureringsmetoden

Hej,

 

Jag använder faktureringsmetoden i mitt företag.
Jag har fått en faktura som jag missat både att bokföra och att betala, och senare även en påminnelse. Jag har inte beloppen framför mig precis nu men låt oss säga att den ursprungliga fakturan är på 1000 kr inkl 25% moms och räntan + påminnelseavgiften är på 66 kr. Som jag förstått det är påminnelseavgift momsfri?

 

Jag har nu betalat allting, totalt 1066:-, men nu undrar jag hur jag gör med detta i Visma eEkonomi. Jag tänkte att jag skulle först registrera originalfakturan enligt följande:

2440 K 1000:-

2641 D 200:-

4010 D 800:-

 

Sedan registrera påminnelsen som en ny faktura:

2440 K 66:-

6991 D 66:-

 

Och slutligen registrera själva betalningen:

1930 K 1066:-

2440 D 1066:-

 

Vet inte om det blir rätt, och funderade dessutom på om det går att koppla en betalning till två olika fakturor. Därför läste jag här för att se hur jag ska gå tillväga, men blir bara mer förvirrad då.

Screenshot 2024-07-19 at 17.16.03.png

Jag hänger inte med i exemplet ovan, förstår inte varför 193X-kontot ska vara med, ska inte det vara med först när fakturan betalas? Och varför är inte momsen med?

 

Hur ska jag göra det här egentligen, jag blir bara mer förvirrad när jag googlar omkring och försöker hitta svar.

 

Jättetacksam för hjälp! 


Vänliga hälsningar,
Roger

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Punkt 1 är helt korrekt dvs att du registerar fakturan som första steg. 

Däremot så är punkt 2 och  inte rätt. påminnelser skall inte registreras som en faktura utan det du gör är följande. Visar med bilder.
Exemplet du bifogat visar i princip det jag skall visa med bilder nedan. Detta för att påminnelseavgiften inte är en faktura. Fakturabeloppet i exemplet var 10 000 kr och det har då tidigare registrertats som en leverantörsskuld.

1. Klicka på matcha och välja sedan fakturan på 1 000 kr 

 

2. Tryck sedan på knappen ny bokföringshändelse nere till höger, Välj övriga uttag och egen kontering och skriv in konto 6991 och 66 kr i debet.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim