Hej igen,
Du nämnde att kunden betalade med kort och därför antar jag att du har kortläsare och att du säljer dina varor både direkt och med kundfakturan. Jag antar att det hela handlar om varor, men samma sak skulle gälla om det handlade om tjänst.
Om du använder dig av fakturametoden ska du boka inbetalningen när den sker, dvs du bockar av kundfakturan som betald och får direkt en kontering där 1510 går mot kredit och 1930 går mot debit. Det du däremot behöver tänka på är att du inte ska bokföra någon ny försäljning. Du har redan sålt varan när du skickade den till kunden och utfärdade kundfakturan, men kortläsare brukar kontera det som försäljning så fort man drar kortet. Med andra ord så ska du ta bort summan från kassarapporten, annars kommer inbetalningen inte matcha både dagsförsäljningen och inbetalningen från kunden.
Använder du dig av kontantmetoden är det bara att kreditera kundfakturan, dvs 1510 K mot 3051 D + 2611 D (jag vet inte vad du har för moms på dina varor, men här förutsätter jag att den är på 25 %).