Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AcitoAB
MEDLEM

Bokföra faktura utanför EU

Hej!

 

Försöker bokföra en leverantörsfaktura från Israel, dvs. utanför EU. Vi använder samma leverantör i ett annat företag. För det andra företaget använder vi ett annat bokföringsprogram och där konteras leverantören på följande sätt:

 

2440 Leverantörsskulder, (Fakturabeloppet, Kredit)

5420 Dataprogram, (Fakturabeloppet, Debet)

2614 Utg moms, omvänd skattsk ored, (25% av Fakturabeloppet, Kredit)

2645 Beräkn ing moms förvärv fr utlandet, (25% av Fakturabeloppet, Debet)

0469 Fördelade inköp, (Fakturabeloppet, Kredit)

0431 Import tjänster utanför EU ored, (Fakturabeloppet, Debet)

 

Jag söker alltså konton i visma som motsvarar kontona 0469 och 0431 ovan, dvs. konton som kopplas till momsrapportens ruta 21 och 22. Måste jag kanske skapa dessa konton själv? Antar att jag i så fall ska använda momskod 21 respektive 22?

 

Tack på förhand! 🙂

 

 

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag förstår tyvärr inte riktigt varför 0469 och 0431 finns med i verifikationen, men jag antar att det har att göra med någon internredovisning i och med att konton 0XXX och 9XXX inte finns med i kontoplanen utan oftast används vid internredovisning i system som stödjer detta. Här kan du läsa om hur du bokför inköp inom och utanför EU och vilka momskoder som skall användas.

 

I Visma eEkonomi så hade du bokfört ett inköp av tjänst utanför EU som följande:

 

1930/2440 ingen momskod   kredit 10 000:-

4531 momskod 22 (25%)      debet 10 000:-

2614 momskod 30 (25%)      kredit   2 500:-

2645 momskod 48                 debet   2 500:-

 

Tyvärr så stödjer inte programmet internredovisning så det är tyvärr svårt att ge råd kring hur du skall hantera den delen som bokförs/hanteras mot 0XXX kontona då det är svårt att veta hur det fungerar i ditt andra system. Det finns inga motsvarande konton för 0XXX heller i och med att programmet bara stödjer konton mellan 1000 och 8999. På ovan förslag så får du bokfört det som en kostnad och beräknat den fiktiva momsen, samt att det hamnar rätt i systemet. Varför ditt andra system använder 0XXX kontona är svårt att avgöra, eftersom du säger själv att de bör kopplas mot ruta 21 och 22 medan vid inköp av tjänst utanför EU så skall kostnaden bara hamna i ruta 22 vilket det gör med konto 4531. Kontot som är kopplat mot ruta 21 är 4535 med momskod 21 i programmet Du får gärna förklara lite tydligare vad just dessa konton gör i ditt andra system så kanske vi kan hjälpa dig vidare om det skulle behövas.

 

Ha det fint.

Josefine