Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra fakturor under bybyggnation

Hej!
Vi har under året köpt en tomt och påbörjat byggnation för en lokal. Lokalen förväntas stå färdig och verksamheten påbörjas i mars. Hittills har jag bokfört i princip alla leverantörsfakturor på konto 1181, nybyggnation. Nu har det även börjat trilla in elräkningar från Vattenfall. Jag har en som berör "Uppsättning tillfällig anläggning" - ska den också bokföras på 1181? En annan berör elabonnemanget, alltså inte någon förbrukning men månadens delsumma för årsavgiften. Vilket konto ska jag bokföra det på? Vad jag kan läsa mig till borde det vara 5310, men är osäker på om det är annorlunda när det gäller en pågående nybyggnation. Tacksam för hjälp! Hälsningar Sanna

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att svaret har dröjt. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket information kring just sådana kringkostnader vid nybyggnation men jag skulle säga att de elkostnader som direkt kan hänföras till nybyggnationen bör kunna läggas mot samma konto som resten, dvs 1181. Däremot själva årsavgiften för elnätet skulle jag nog snarare säga blir en kostnad direkt, och då funkar 5310 utmärkt. Om man kan visa på att årsavgiften för elnätet enbart gäller undertiden som nybyggnationen är och kan hänföras till specifikt det så bör man kunna ta det mot samma tillgångskonto också, då byggnaden ännu inte är verksam. Detta kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket om man bör hantera det på något annat sätt. 

 

Ha en fin dag!

/ Josefine