Hej
Jag är relativt ny kassör i en hembygdsförening och är helt ny på detta med bokföring. Jag har två frågor:
1. Föreningen äger en bygdegård som används som samlingslokal och även hyrs ut ibland (jag vet hur man konterar uthyrning).
Förra året var bokföringen lokalt på förra kassörens dator och då var den bokförd som 1110 Byggnader. Hur får jag in den i den webbaserade bokföringen?
2. Föreningen har även ett sparkonto med en summa pengar, förra året (lokalt i den gamla kassörens dator) var det bokfört som 1940 Övriga bankkonton. Hur får jag in det i bokföringen?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det du behöver är en komplett balansrapport från föregående år. De utgående saldona på samtliga konton i den skall läggas in i systemet under Inställningar > Räkenskapsår och IB. På första året har du sedan en knapp för att ingående balanser där dessa saldon kan fyllas i.
Observera att man kan behöva aktivera konton i kontoplanen så de blir synliga under ingående balanser.
/Joachim
Ok, så fastigheter kan man föra in värdet för utan att programmet "klagar"
Antar att jag för sparkontot måste "balansera" med motsvarande summa...
Jag har tillgång till föregående års balansrapport - i pappersform.
/Ellinor
Hej
Mest troligt är det inte sparkontot som skall balansera upp fastighetsvärdet utan mer troligt eget kapital, vinst/förlust föregående år eller eventuella lån.
Borde framgår av den korrekta balansrapporten vilka konton som har negativa belopp också men det är korrekt att det måste balanseras upp men inte mot sparkontot som inte kan bli negativt.
Ta gärna en bild på balansrapporten du har så kan jag ta en titt på hur den ser ut.
Det som behöver göras utöver att lägga in de ingående balanserna är att lägga upp tillgångarna/fastigheterna i anläggninsgsregistret också.
/Joachim
Förlåt för att det tagit tid att svara... Det har varit en hel del annat under december...
Här är foto på balansrapporten (hoppas det funkar)
https://drive.google.com/file/d/1PLsdwSArTbAaSX-i5QITfD4NwuDT8nSS/view?usp=sharing
Hej
jag har dessvärre inte åtkomst till filen du delat via google drivs så enklaste är nog om du bifogar en bild istället direkt i forumet.
/Joachim
Jag kan inte dela bilder 🙄
Det kommer upp en ruta med röd text som säger att jag inte har tillstånd att ladda upp bilder
Hej
Det låter märkligt alla skall kunna ladda upp bilder via denna ikonen i forumet. Det finns inte någon särskild behörighet för just bilder.
Frågan är vad det är för bildformat på filen du har samt hur stor bilden är i megabyte. Det kan spela roll.
/Joachim
Nej, jag har inte den kamera-symbolen 😕
Bilden är 2,8 MB, och jpeg/jpg... Jag provade en annan bild som är 69 kB och det gick inte heller att ladda upp...
Jag skulle kunna ta en skärmdump på mitt verktygsfält, men det är ju ingen idé eftersom jag inte kan ladda upp/visa den heller 😉
Ok jättemärkligt.
Vilken webbläsare använder du?
Ser du några av ikonerna på bilden jag skickade. Vilken av dem är den sista du ser?
Jag använder Firefox. Efter Emoji-symbolen har jag de tre prickarna för att utvidga verktygsfältet.
Om jag håller muspekaren över symbolerna/ikonerna har jag (från vänster) Fet stil, kursiv stil, punktlista, numrerad lista, citera, avformatera, infoga/redigera länk, infoga emoji och så de tre prickarna
Hej
Ok Firefox skall inte vara några problem att använda.
Ser du denna ruta och vad händer om du använder bläddra och söker rätt på bildfilen?
Nej, jag ser inte den rutan...
Och Firefox är uppdaterat till senaste versionen, jag har provat med Edge och det är samma där...
Ok då övergår detta min kunskap i hur forumet fungerar. Har inte stött på någon innan som saknar dessa funktioner.
Finns det något supportforum där jag kan skriva och fråga om konstigheten? 😉😂
Jag ska prova OM jag kan bifoga bild om jag startar en ny "tråd"
Hej
Skall höra med en kollega nästa vecka när de andra som jobbar med forumet är tillbaka efter ledigheter.
Hej
Nu har en kollega kikat på ditt konto/roller i forumet och gjort en justering på det. Så ta en titt nu om du har möjlighet att se det jag visat innan så du kan bifoga bilder. Du kan även prova att dra och släppa en bild i ärendet.
/Joachim
Ja, nu finns kamerasymbolen där 🙂
Dock så har jag löst det med ingående balans (jag ringde en bekant som är kassör i andra föreningar och hon hjälpte mig)
Hej
Härligt att du både fått ingående balanserna löst och att vi ordnat så du numera kan bifoga bilder om du behöver använda forumet igen.
Tack för att du återkopplade att det löst sig.
God fortsättning
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.