Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

helenkatarina
UTFORSKARE

Bokföra för hotellverksamhet

Hej,

 

Är det någon här inne som bokför ett hotell? Jag är lite förvirrad över kontoplanen. Jag har hittat en kontoplan på Vissmaspcs som heter Hotell- och Restaurang EU BAS 97. Ta tex rengöring o tvätt brukar jag normalt (i andra bolag) bokföra på 5160. I denna kontoplan finns 4870 Tvätt och städ. Eftersom den ena börjar på 5 och den andra på 4 är det en fundamental skillnad som jag inte ser. Hjälp mig tänka.

 

Sedan undrar jag om någon vet på rak arm om minigolf är 6 % moms - om det räknas som idrott?

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

I kontogrupp 4 ligger sådana inköpskostnader som är direkt hänförliga till verksamhetens intäkter, därav så är branschkontoplanerna anpassade så att de kostnader som företag med andra verksamheter som som övriga kostnader istället ligger som inköpskostnad i grupp 4. 

Det är likadant om du tittar på en branschkontoplan för t ex åkerier, där ligger fordonskostnaderna i grupp 4 och för fastighetsbranschen så ligger fastighetskostnaderna i grupp 4. 

Detta gäller ju då de kostnader som är hänförliga till intäkterna. I ditt fall har du kanske även städ- och tvättkostnader i kontogrupp 5 ifall du t ex har städning av kontor eller tvätt av arbetskläder.

 

När det gäller minigolf så har jag inget svar då jag i så fall behöver kolla upp det, men har inte riktigt tid med det just nu.

helenkatarina
UTFORSKARE

Hej,

 

Ja, så logiskt det låter när du förklarar! Såklart är det så! Tack för hjälpen!