Hej,
Jag är enskild näringsidkare (konstnär) och ett företag i Norge ville använda en bild på ett av mina verk till en omslagsbild för en e-bok (detta är väl en tjänst då eftersom det inte handlar om ett köp av mitt faktiska fysiska konstverk, utan mer en rättighet). När jag har pratat med Skatteverket så säger de att jag skall bokföra det så att summan hamnar i ruta 40 i Momsredovisningen.
Så nu när jag har fått in betalningen från dem (5000kr, ingen moms) så vill jag bokföra den men vet inte hur jag skall göra, vilka konton jag skall använda. Kan ni hjälpa mig med detta?
Hej
Du lägger försäljningen på konto 3305 som är förinställt med momskod 40 (0%). Momskoden 40 kommer då göra så att försäljningsbeloppet hamna i rätt ruta 40 i momsredovisningen.
Det är momskoderna som gör så momsredovisningen uppdateras korrekt.
/Joachim
Okej, tack så mycket, då vet jag hur jag skall göra! Men tittar på lista över kontoplan, och ser ett konto 3045, hade det varit möjligt att använda den också? Och i så fall vad är skillnaden på den och 3305?
Hej
Det är inte någon skillnad på dem. Båda går att använda för den typen av försäljning.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.